نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعمال فشار بر علیرضا فرشی / وضعیت نامعلوم بازداشت شدگان روز جهانی زبان مادری

11-آوریل-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: با گذشت نزدیک به ۲ ماه از بازداشت چندین تن از فعالان آذربایجانی در تهران برخی گزارشات از افزایش فشار بر این فعالان خبر می دهد.

 

به گزارش اویان نیوز، روز ۲اسفند۹۲ همزمان با روز جهانی زبان مادری چندین تن از فعالان آذربایجانی ساکن تهران به دلیل برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند. پس از آن و در روزهای بعد چند تن دیگر از فعالان مدنی از سوی ماموران امنیتی بازداشت و روانه بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین شدند.

 

براساس برخی گزارشات، ماموران امنیتی با اعمال فشار بر علیرضا فرشی استاد اخراجی دانشگاه و فعال مدنی درصدد قبولاندن اتهامات مورد ادعای ماموران امنیتی می باشد.

 

این گزارش می افزاید، شرایط و محل نگهداری علیرضا فرشی بسیار نامساعد بوده و به شدت برای قبول اتهامات مورد ادعای ماموران امنیتی تحت فشار قرار دارد.

 

همچنین به گزارش کمپین صلح فعالان در تبعید، در روزهای گذشته اکبر آزاد یکی دیگر از بازداشت شدگان روز جهانی زبان مادری در تهران در تماس تلفنی با خانواده خود از وضعیت وخیم معده اش خبر داده است.

 

این فعال مدنی در حالی که احتمال می دهد سرطان معده اش تشدید شده اظهار داشته مسؤولان زندان اوین از مداوا و انتقال وی به پزشک معالج خودداری می کنند.

 

منصور فتحی فعال آذربایجانی و مالک مجتمع برگزاری این مراسم نیز با سپری نمودن قریب یک ماه بازداشت روز ۲۸اسفند۹۲ با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردیده است.

 

برخی شاهدان عینی به اویان نیوز گفته اند، بهنام شیخی یکی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی زبان مادری در تهران از زمان انتقال خود به بازداشتگاه اوین در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

 

جزئیات دقیقی از ادامه اعتصاب غذای او در دست نمی باشد.

 

علی رغم پیگیری خانواده های فعالان مدنی علیرضا فرشی، رستم کاظم پور، حمید منافی نادارلی و محمود اجاقلو از وضعیت سلامتی ایشان اطلاع دقیقی در دست نمی باشد؛ گفته می شود این فعالان از امکان تماس با خانواده های خود محروم گشته اند.

 

روز ۲اسفند۹۲ همزمان با روز جهانی زبان مادری اکبر آزاد، علیرضا فرشی، منصور فتحی، عزیز فرشی، اسرافیل سلطانیان و چند تن دیگر از شهروندان آذربایجانی به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

 

در روزهای پس از این مراسم نیز بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، رستم کاظم پور و محمود اجاقلو نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

 

فعالان بازداشت شده در انفرادی های بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شوند.

زندانیان