نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

افزایش اعتراض فرهنگیان به بهانه قتل معلم بروجردی

29-نوامبر-2014

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: شماری از فرهنگیان ایران واکنش به قتل یک معلم بروجردی را به فرصتی برای بیان اعتراض‌های خود به وزارت آموزش و پرورش تبدیل کرده‌اند. این اعتراض‌ها در مراسم خاکسپاری معلم کشته شده نیز به گوش می‌رسید.

به گزارش دویچه‌وله، یک هفته پیش (۱ آذر) محسن خشخاشی، دبیر فیزیک دبیرستان پسرانه حافظی در بروجرد بر اثر ضربه چاقوی دانش‌آموز ۱۵ ساله‌اش به شدت مجروح شد و اندکی بعد به علت خونریزی شدید درگذشت.

منابع خبری از حضور سه هزار نفر در مراسم خاکسپاری پیکر خشخاشی و به حالت نیمه تعطیل درآمدن مدرسه‌های بروجرد در این روز خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایلنا شنبه، هشتم آذر ماه با اشاره به واکنش کاربران اینترنتی به این حادثه نوشت: «این جنایت به فرصتی تبدیل شد تا معلمان ناراضی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش با طرح مجدد اعتراضات فروخفته‌شان در سالیان گذشته، همزمان او و نظام آموزشی کشور را به چالش بکشند.»

انتقاد از سیاست‌های آموزشی

در این گزارش به بررسی واکنش کاربرانی که در یک هفته‌ی گذشته درباره قتل معلم بروجردی اظهار نظر کرده‌اند پرداخته شده است.

مطابق ارزیابی ایلنا، این واکنش‌ها “به روشن شدن آنچه در یک‌سال و نیم گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بر وزارت آموزش و پرورش گذشته است کمک می‌کند”.

روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان انگیزه چاقوکشی علیه دبیر دبیرستان حافظی را نمره پائین دانش‌آموز ضارب در درس فیزیک اعلام کرده است.

یکی از کاربران خبرگزاری ایلنا نوشته است: «یکی از علل درگیری چنین دانش‌آموزانی به سیستم آموزش و پرورش در اجرای وظایف معلمان باز می‌گردد. معلمان بنا به هر دلیل، وظایف قانونی خود را انجام نمی‌دهند و هر معلمی که قانون را رعایت کند قطعا به عنوان معلم بد و سختگیر معرفی می‌شود.»

فرد دیگری وقوع چنین رویدادهایی را ناشی از سیاست‌های غلط وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند و می‌نویسد: «درصد قبولی‌های صوری باعث شده هم دانش‌آموزان بی‌سواد بار بیایند و هم تنها اهرم معلم که نمره بود از دست او خارج شود. همه دانش‌آموزان می‌دانند چه بخوانند یا نخوانند قبولند و اگر معلمی هم نمره ندهد از طرف مدیر آموزشگاه و مسئولین ادارات شدیدا زیر فشار قرار خواهد گرفت.»

قتل به خاطر نمره، تخلیه زباله، جای پارک

کاربری که خود را معلم فیزیک در بروجرد معرفی می‌کند در بخش نظرات سایت ایلنا نوشت: «واقعا من و اکثر دبیرایی که می‌شناسم با این نظام آموزشی مشکل داریم. نظامی که فقط بخشنامه میده تا درصد قبولی رو ببره بالا. یعنی نمره کیلویی. وزیر محترم صدامونو می‌شنوی؟ این جامعه تا ۲۰ سال بعد از نظر علمی داغونه.»

شمار دیگری از کاربران انتقاد کرده‌اند که چرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انعکاس این حادثه یا اعتراض‌های معلمان به نظام آموزشی بی‌توجهی و کم‌کاری می‌کند.

قتل معلم بروجردی به دست یک دانش‌آموز ۱۵ ساله و به خاطر نمره پائین، بار دیگر به بحث‌ها در مورد افزایش خشونت در جامعه ایران و درگیری‌های خونین بر سر مسائل کم‌اهمیت دامن زده است.

خرداد ماه امسال در یکی از محله‌های جنوب شرق تهران حدود ۵۰ نفر بر سر تخلیه نخاله ساختمانی با هم درگیر شدند و زد و خورد تا نیمه شب ادامه یافت.

یک ماه پیشتر نیز در محله یافت‌آباد تهران عده‌ای به خاطر اختلاف بر سر جای پارک خودرو با قمه و چاقو به جان هم افتادند. در این حادثه پنج نفر مجروح و ۱۳ نفر بازداشت شدند.

برچسب ها:

زندانیان