نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

افزایش تعداد دراویش گنابادی اعتصابی به ۱۲ تن

3-سپتامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: سه تن دیگر از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که در جریان حمله روز چهارشنبه نیروهای گارد زندان آسیب دیده بودند، از روز دوشنبه ۱۲ شهریورماه به جمع دراویش در اعتصاب غذا پیوستند. دراویش اعتصابی که خواسته‌شان رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده (قطب دراویش گنابادی)، آزادی زنان درویش زندانی و تجمیع زندانیان درویش در یک بند است، تاکنون شمارشان به ۱۲ تن رسیده است.

به گزارش مجذوبان نور، حیدر تیموری، مجید یاراحمدی و سعید سلطانپور به جمع ۹ درویشی پیوستند که پس از شکستن خشونت‌آمیز تحصن درویشان گنابادی توسط گارد زندان تهران بزرگ (فشافویه) دست به اعتصاب غذا زده بودند.

این افراد نیز همچون ۹ درویش دیگر خواسته‌شان از این اعتصاب غذا را رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده، آزادی زنان درویش زندانی و تجمیع زندانیان درویش در زندان تهران بزرگ عنوان کرده‌اند.

۹ تن از این دراویش گنابادی به نام‌های علی بلبلی، صالح‌الدین مرادی، محمدرضا درویشی، عباس دهقان، علی‌ محمدشاهی، مجتبی بیرانوند، علی کریمی، جعفر احمدی و ابراهیم الله‌بخشی نیز پیش‌تر دست به اعتصاب غذا زده بودند.

صبح روز چهارشنبه ۷ شهریورماه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به درویشان متحصن در تیپ ۳ حمله‌ور شده و آنان را با شوکر و باتوم مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند.

ساعاتی پس از این حمله و با پایان ضرب و شتم، تمامی دراویش محبوس در تیپ ۳ به سلول‌های انفرادی زندان منتقل شده و در پی این حادثه هجده تن از درویشان محبوس در تیپ ۴ زندان تهران بزرگ نیز که نسبت به حمله نیروهای گارد این زندان به درویشان متحصن در تیپ ۳ معترض بودند، به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

درویشان متحصن پیش‌تر با انتشار نامه‌ای در ۲۳ خرداد ۹۶ پس از آن که زنان درویش محبوس در زندان قرچک از سوی نیروهای گارد آن زندان مورد حمله قرار گرفته بودند دست به تحصن زده و خواستار آزادی آنان شده بودند، اما تحصن این دراویش بعد از سه ماه بی‌پاسخ‌ ماندن از سوی مسئولان قضایی و زندان، با حمله‌ خونین گارد زندان فشافویه مواجه شد.

زندانیان