نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

افشین شهبازی از زندان تبریز آزاد شد

10-اکتبر-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس:افشین شهبازی پس از پایان دوران محکومیت ۶ ماهه خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

به گزارش اویان نیوز، سه شنبه ۱۵مهر۹۳ افشین شهبازی فعال دانشجویی آذربایجانی پس از پایان دوران محکومیت ۶ماهه خود از زندان مرکزی تبریز آزاد گردید.

وی روز ۲شهریور۹۳ پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام شهر تبریز بازداشت و برای سپری کردن باقیمانده دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز انتقال یافت.

خرداد سال ۱۳۹۱ افشین شهبازی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵سال محکوم شده بود.

حملبر رییس شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به استناد گزارش اداره اطلاعات تبریز و نیز تهیه و توزیع مقالات حاوی مطالب مخالف نظام رای به محکومیت این فعال آذربایجانی داده است.

وی به همراه ابراهیم رشیدی(ساوالان)، روزبه سعادتی، مهرداد کرمی و محمد احدی از دیگر فعالان مدنی و دانشجویی آذربایجانی روز ۳خرداد۹۱ در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شد.

این حکم از سوی شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید گردید.

همچنین داود خداکرمی دیگر متهم این پرونده به چهار ماه حبس تعلیقی به مدت ۴ سال محکوم گردید.

افشین شهبازی به همراه ابراهیم رشیدی(ساوالان) روز ۳بهمن۹۰ در منزل دانشجویی خود در تبریز از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

وی پس از تحمل ۵۱ روز بازداشت در اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهر انتقال و روز ۱۰خرداد۹۱ پس از ۴ ماه و ۷ روز بازداشت موقت با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

نوام چامسکی استاد دانشگاه ام ای آتی، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و چندین گروه و سازمان حقوق بشری با امضای کمپینی خواستار آزادی وی و سایر دانشجویان زندانی در ایران شده بودند.

افشین شهبازی در سالهای گذشته به دلیل فعالیت های هویت طلبانه خود بارها از سوی ماموران امنیتی بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

این فعال دانشجویی روز۴خرداد۹۳ در راه بازگشت از مراسم بزرگداشت شهدای خرداد شهر سولدوز در ورودی شهر اورمیه به همراه ۱۸ تن از فعالان آذربایجانی بازداشت شده بود.

پس از آن افشین شهبازی روز ۳۱شهریور۹۰ در آستانه ی شروع سال تحصیلی در محل حراست دانشگاه تبریز از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره ی اطلاعات در زندان تبریز انتقال یافت.

وی روز ۵مهر۹۰ به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم جعفرزاده و مینا کهربایی در شهر خوی به همراه بیش از ۶۰ تن دیگر از حاضران بازداشت شد.

دادگاه انقلاب خوی او را به اتهام تبانی در تشکیل گروه جهت اخلال در نظم داخلی به ۶ ماه حبس تعلیقی به مدت ۲ سال محکوم نمود.

همچنین کمیته انضباطی دانشگاه تبریز وی را از امکانات رفاهی دانشگاه (اسکان در خوابگاه) محروم نموده است.

زندانیان