نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

امام جمعه راسک از زندان زاهدان: اعترافات تحت شکنجه و دادرسی ناعادلانه بود

23-آوریل-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک که به اتفاق ۱۰ نفر از همراهانش در قرنطینه زندان زاهدان بازداشت می باشد، طی پیامی صوتی، احکام صادره بر علیه خود و همراهانش را ظالمانه و ناشی از اعترافات اجباری خواند.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، اتهام مولوی محمد نقشبندی محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از طریق آمریت در قتل مولوی مصطفی جنگی زهی، اتهام ملک محمد آبادیان محاربه از طریق طراحی این قتل و فرزندان آنها نیز به اتهام محاربه از طریق اجرای قتل مولوی جنگی زهی اعلام شده است و بر همین اساس مولوی نقشبندی و فرزندش حافظ عبدالغفار نقشبندی هر کدام با ۱۵ و ۱۲ سال زندان و تبعید به خلخال و اردبیل و ۴ تن از همراهانش به نام‌های ملک محمد آبادیان، جواد آبادیان، نظام الدین ملازاده و جابر آبادیان به اعدام محکوم شده‌اند.

مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان بود که در دی ماه سال ۹۱ توسط افراد مسلح نا‌شناس ترور شد. او امامت جمعه مسجد اهل سنت خضرا در شهر راسْک، از توابع شهرستان سرباز در جنوب زاهدان را به عهده داشت و فرمانده یکی از پایگاههای بسیج عشایری منطقه بود.

این احکام در حالی برای این یازده تن، صادر شده که فرزندان مولوی جنگی زهی، شاکیان پرونده، بر بیگناهی مولوی نقشبندی و دیگر بازداشت شدگان در این پرونده، تاکید کرده‌اند.

امین نقشبندی فرزند مولوی محمد نقش بندی نیز پیشتر اعلام کرده بود که خانواده جنگی زهی به صورت محضری در خصوص پرونده قتل، رضایت داده‌اند و گفته اند که عاملان ترور پدرشان را می‌شناسند و مشخصات آنها را دراختیار دارند.

زندانیان