نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

امام جمعه مشهد: نمایشگاه کتاب میدان جولان افراد فاسد و ضدانقلاب نیست

16-می-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نماز جمعه از سیاست‌های فرهنگی دولت به‌ویژه در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب انتقاد کرده است.

به گزارش بی بی سی، احمد علم‌الهدی، نامی از انتشاراتی که آن‌ها را ضد دین و ضد انقلاب خواند، نبرد اما گفت: نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کشور است و رهبری با بازدید از آن اصل برگزاری نمایشگاه را تایید کردند، اما این نمایشگاه میدان آزادی و جولان کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های آلوده و فاسد و یک مشت مزدور و عوامل ضد انقلاب نیست.

احمد علم الهدی از روحانیان محافظه‌کاری است که بار‌ها از سیاست‌های فرهنگی دولت حسن روحانی انتقاد کرده است.

او روز جمعه، بار دیگر تسامح فرهنگی در حوزه‌های مختلف را “رنج آور” خواند و گفت: این نظام برای آزادی عده‌ای در فحشا و شهوت به وجود نیامده است و بدبختی اینجاست که مسئولان نه تنها در مقابل آن‌ها نمی‌ایستند بلکه از آن‌ها طرفداری نیز می‌کنند. در عرصه نمایش رکیک‌ترین و ضد دینی‌ترین صحنه‌ها را شاهد هستیم و آن وقت در پاسخ به اعتراض ما می‌گویند این‌ها آزادی هنر است.

در روزهای اخیر و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، نیروهای اصولگرا بر شدت انتقادها از نحوه برگزاری این نمایشگاه و سیاست‌های دولت در زمینه امور فرهنگی و هنری افزوده‌اند.

حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در خطبه‌های نماز جعه قم با اشاره به نمایشگاه کتاب به عنوان یک اتقاق مهم فرهنگی گفته است: مسئولان فرهنگی کشور می‌بایست به محتوای کتاب‌ها نظارت داشته باشند و‌‌ همان‌گونه که مسئولان بهداشت و درمان بر غذای مردم نظارت دارند، مسئولان فرهنگی هم باید به غذای روحی مردم حساس باشند چرا که دشمنان از این طریق می‌خواهند فرهنگ بیمار خود را به جامعه انتقال دهند.

در نمایشگاه امسال دست‌کم ۱۰ کتاب از جمله کتاب‌های منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری نوشته فاطمه اختصاری، رمان من و سیمین و مصطفی نوشته شیوا ارسطویی و کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند نوشته دارون عجم اوغلو و جیمز‌ای. رابینسون جمع آوری شد. کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند را محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور دو تن از چهره‌های سر‌شناس اصلاح‌طلب که پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ زندانی شدند، ترجمه کرده‌اند.

در نمایشگاه امسال همچنین کتاب درآمدی انتقادی درباره خمینی نوشته آرشین ادیب مقدم، جمع آوری شد. این کتاب را انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر کرده است.

همایون امیر‌زاده، رییس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در این رابطه گفت: شیوه کار ما به این صورت است که کتاب‌هایی که احتمال وجود محتوای خارج از ضوابط در آن‌ها می‌رود، از سوی بازرسانی ویژه و با اطلاع قبلی ناشر جمع آوری می‌شوند و بررسی لازم در خصوص آن‌ها صورت می‌گیرد و چنانچه محتوای آثار جمع آوری شده مطابق ضوابط نشر باشد، ارائه آن آثار در نمایشگاه بلامانع خواهد بود.

با آنکه تمامی کتاب‌هایی که ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کنند، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند، اما عرضه آن‌ها در نمایشگاه کتاب مستلزم رعایت ضوابط جداگانه‌ای است.

تحریف یا انکار مبانی نظامی اسلامی، ترویج سکولاریسم، تبلیغ فحشا و محارب و ضد انقلاب بودن، اهانت به آیت الله خمینی و آیت الله خامنه‌ای از جمله دلایلی هستند که موجب جمع آوری یک کتاب از نمایشگاه کتاب تهران می‌شود.

امسال همچنین به تعدادی از ناشران اجازه حضور در نمایشگاه داده نشد، و علاوه بر بستن دایمی غرفه انتشارات حیان، ۲۹ غرفه نیز به مدت یک روز تعطیل شدند.

مقامات گفته‌اند این غرفه‌ها به دلیل آن بسته شدند که کتاب‌های سایر ناشران را در غرفه‌های خود می‌فروختند.

خانم لاهیجی که پیش‌تر گفته بود امسال هم در این نمایشگاه شرکت نمی‌کند چون هنوز تغییری در محدودیت‌های انتشار کتاب رخ نداده است، درباره تعطیلی ۲۹ غرفه در یک روز گفت: این بهانه که می‌گویند آن‌ها به دلیل این‌که کتاب‌های ناشران دیگر را می‌فروخته‌اند، بسته شده‌اند، غیرموجه است. نهادی که کتاب‌ها را جمع کرده و غرفه‌ها را بسته ربطی به وزارت ارشاد نداشته است، همه حرف ما این است که قانونی که خودتان در مورد نشر کتاب می‌گذارید خودتان هم اجرا کنید. وقتی مجوز به کتابی می‌دهید چرا باید آن را از نمایشگاه حذف کنید یا غرفه را تعطیل کنید.

زندانیان