نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

امتناع یک درویش گنابادی زندانی از حضور در جلسه دادگاه

17-جولای-2018

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: محمد کریمایی از درویشان زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ، برای دومین بار در اعتراض به سؤال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب، محرومیت درویشان بازداشتی از حق وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی از حضور در دادگاه خودداری کرد.

به گزارش مجذوبان نور، محمد کریمایی از درویشان زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ برای بار دوم از حضور در جلسه محاکمه خودداری کرد.

این درویش گنابادی که در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت شده است، سؤال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب را مصداق تفتیش عقاید دانسته و محرومیت درویشان بازداشتی از حق وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی پرونده‌ی درویشان را از جمله دلایل عدم حضور در دادگاه عنوان کرده است.

این درویش زندانی گفته است؛ “در دادگاهی که جز تفتیش عقاید و زیر پا گذاشتن حقیقت موضوع دیگری مطرح نمی‌شود و احکام آن از پیش تعیین شده است شرکت نمی‌کنم”.

بهاره کریمایی خواهر این درویش زندانی در خصوص شکنجه شدن برادرش در دوران بازجویی گفت: “محمد در زمستان سال گذشته در حادثه گلستان هفتم بازداشت شد، پس از آن دو روز با ما در ارتباط بود. بعد از آن محمد را به مکان نامعلومی به مدت ۱۵ روز منتقل و تحت شکنجه قرار می‌دهند. در آن مدت برادرم را برهنه کرده و در سرمای زمستان با بدن خیس مورد ضرب و شتم با شوکر قرار دادند و همچنین برای تسکین درد به وی به جای دارو مسکن، قرص روان‌گردان دادند، به طوری که برادرم در آن ۱۵ روزی که تحت شکنجه بود دو مرتبه ایست قلبی می‌کند”.

خواهر محمد کریمایی در خصوص آخرین وضعیت این درویش زندانی نیز گفت: “روز یکشنبه مورخ ۲۴ تیرماه، محمد دچار حمله قلبی می‌شود و پس از آن به بهداری زندان منتقلش می‌کنند اما متأسفانه پزشک زندان در بهداری حضور نداشت و دوباره با همان وضعیت به بند منتقلش می‌کنند. برادرم شب همان روز نیز برای بار دوم دچار حمله قلبی می‌شود و برای بار دوم به بهداری زندان منتقل و دوباره به علت عدم حضور پزشک زندان و تنها با یک قرص زیر زبانی دوباره به بند منتقل می‌شود این در حالی است که محمد قبل از بازداشتش اصلاً مشکل قلبی نداشته است”.

آقای کریمایی شب یکشنبه ۲۴ تیرماه در اثر عوارض شکنجه‌هایی که در دوران بازجویی بر او اعمال شده بود به دلیل مشکل قلبی به بهداری زندان تهران بزرگ اعزام شد اما در حالی که به او وعده داده بودند صبح هنگام به بیمارستان منتقل خواهد شد او را به دادگاه احضار کردند.

زندانیان