نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتصاب غلامرضا ضیائی، رئیس زندان رجائی شهر به عنوان رئیس جدید زندان تهران بزرگ

2-جولای-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: در پی برکناری سه تن از مسئولان زندان های استان تهران، بر اساس نتایج کمیته رسیدگی به قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ، حشمت الله حیات الغیب به عنوان مدیر کل زندان های استان تهران و غلامرضا ضیائی، رئیس زندان رجائی شهر به عنوان رئیس جدید زندان تهران بزرگ منصوب شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز سه شنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۸، علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها طی حکمی حشمت الله حیات‌الغیب را به عنوان مدیر کل زندان‌های استان تهران منصوب کرد. همچنین گفته می‌شود غلامرضا ضیائی به عنوان رئیس جدید زندان تهران بزرگ مشغول به کار خواهد شد.

حشمت الله حیات‌الغیب پیش از این مدیرکل زندان‌های استان فارس و یزد و غلامرضا ضیائی رئیس زندان رجائی‌شهر کرج بوده‌اند.

غلامرضا ضیایی از مهرماه ۱۳۹۶ به زندان رجایی شهر کرج رفت و به عنوان مدیر این زندان منصوب شد. ضیایی از جمله افرادی است که در اعمال فشار بر زندانیان زندان رجائی شهر نقش زیادی دارد. وی در آغاز مدیریت خود و در حالی که تنها یک هفته از انتصابش به عنوان مدیر زندان رجایی شهر می‌گذشت، در اقدامی عجیب دستور انتقال زندانیان بهائی را به قسمتی که در این زندان به فرعی معروف است و به گفته زندانیان جهت تنبیه و مجازات زندانیان خاطی ساخته شده است، صادر کرد.

ضیایی در جمع زندانیان خود را مسئول سابق بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده بود که در زمان مدیریت وی چند زندانی سیاسی در آن محل جان باختند و بسیاری نیز طعم شکنجه را چشیدند. غلامرضا ضیایی از دی‌ماه سال ۹۶ به اتهام نقض حقوق بشر در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

صبح امروز خبر برکناری مدیرکل زندان‌های استان تهران، رئیس زندان تهران بزرگ و رئیس اندرزگاه محل نگهداری علیرضا شیرمحمدعلی بر اساس نتایج کمیته رسیدگی به قتل این زندانی سیاسی منتشر شد. با این حال روابط عمومی سازمان زندان ها گفته بود که تاکنون دستور برکناری مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران به آنها اعلام نشده است.

پیشتر پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی پس از صدور کیفرخواست به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شده بود. کیفرخواست متهم به قتل عمدی و همچنین متهم به معاونت در قتل عمدی این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۲ خردادماه صادر و با تکمیل تحقیقات جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ارسال شده بود.

لازم به ذکر است قتل علیرضا شیرمحمدعلی در ساعات پایانی شب دوشنبه ۲۰ خردادماه توسط دو زندانی محکوم از بابت جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل صورت گرفته است. وی از طریق ضربات متعدد چاقو در ناحیه شاهرگ و شکم به شدت مجروح شده و پیش از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داده است. روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۹۸، پیکر علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی جان باخته بدون اعلام عمومی قبلی در قطعه ۳۲۴ ردیف ۹۷ شماره ۶۶ در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

علیرضا شیرمحمدعلی فرزند محمدرضا، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۷۶ و  اهل محله نازی آباد تهران در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده‌ و از بابت اتهامات توهین به مقدسات، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

زندانیان