نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقاد شدید دولت آلمان از اعدام‌های اخیر در ایران

5-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: وزارت خارجه آلمان و همچنین سازمان ملل متحد اعدام‌های اخیر در ایران به ویژه اعدام حسن افشار را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. افشار در زمان بازداشت دانش‌آموز دبیرستانی بوده و هنوز به سن قانونی نرسیده بود.

به گزارش دویچه‌وله فارسی، خانم بربل کوفلر، مسئول وزارت خارجه آلمان در امور حقوق بشر روز جمعه (۵ اوت / ۱۵ مرداد) جمهوری اسلامی را به خاطر اعدام حسن افشار به شدت مورد انتقاد داد و تأثر و انزجار خود را از این رویداد ابراز داشت.

این جوان ۱۹ ساله در روز ۲۸ تیرماه در زندان اراک اعدام شده بود. حسن افشار اما در زمان بازداشتش به اتهام “لواط” ۱۷ سال بیش نداشت و هنوز به سن قانونی نرسیده بود.

ایران از جمله امضاءکنندگان میثاق بین‌المللی حقوق کودکان و نوجوانان است. این میثاق اعدام افرادی را که هنگام ارتکاب جرم به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده باشند، ممنوع کرده است.

مسئول وزارت خارجه آلمان در امور حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ارتباط با اعدام‌های اخیر در ایران منتشر کرد، نوشت: «حسن افشار در زمان بازداشت ۱۷ ساله بود و اعدام او به این ترتیب کاملا ناقض حقوق بین‌الملل است. گذشته از آن در این مورد شک و تردید وجود دارد که در محاکمه او اصول قانونی رعایت شده باشند.»

به گفته خانم کوفلر کنوانسیون سازمان ملل در ارتباط با حقوق کودکان و نوجوانان که ایران آن را امضا کرده است، اعدام افرادی را که در هنگام ارتکاب جرم به ۱۸ سالگی نرسیده باشند، منع کرده است.

زندانیان