نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال اجباری مهدی کوخیان به زندان تبریز / ضرب و شتم وی در زندان مراغه

26-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: مهدی کوخیان با اجبار و ضرب و شتم مسئولان زندان مراغه به زندان مرکزی تبریز انتقال یافت.

 

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۴دی۹۲ مسئولان زندان مراغه بنا به دستور دادستان ملکان برای انتقال اجباری مهدی کوخیان به زندان مرکزی تبریز اقدام می کنند؛ این فعال مدنی پس از اعتراض به این دستورو مقاومت در برابر اجرای آن مورد ضرب و شتم شدید مسئولان زندان مراغه قرار می گیرد.

 

ماموران با پای برهنه وی را به زندان مرکزی تبریز می کنند که به دلیل عدم قبول مقامات قضایی در تبریز به زندان مراغه بازگردانده می شود. قاضی کشیک با بیان اینکه پرونده وی ناقص می باشد از پذیرفتن وی امتنا می کند.

 

بر اساس این گزارش، علت انتقال اجباری مهدی کوخیان به زندان مرکزی تبریز، اعتراض به شرایط بسیار بد و افزایش مواد مخدر در زندان مراغه عنوان شده است.

 

پیمان محمد پور دادستان ملکان حکم انتقال اجباری مهدی کوخیان به زندان مرکزی تبریز را صادر نموده است.

 

مطابق ماده‌ی ۲۳۰ آیین‌نامه‌ی سازمان زندان‌ها هر متهم یا محکومی باید در بازداشتگاه یا زندانی که در حوزه‌ی قضایی صادرکننده‌ی قرار وجود دارد، نگهداری شود مگر این‌که دادگاه صادرکننده حکم بر اساس قانون، محل دیگری را برای تحمل کیفر ذکر کرده باشد.

 

شعبه ۱ دادگاه انقلاب مراغه در حکم صادره اشاره‌ای به تحمل حبس مهدی کوخیان در زندان مرکزی تبریز نداشته است.

 

در تبصره‌ی یک ماده‌ی ۲۳۴ آیین‌نامه‌ی سازمان زندان‌ها آمده است سازمان باید ترتیبی اتخاذ کند که محکومان با درخواست شخصی در نزدیک‌ترین زندان محل سکونت خانواده‌ی خود تحمل کیفر کنند.

 

بر اساس این تبصره با در نظر گرفتن محل زندگی مهدی کوخیان وی می بایست در زندان مراغه که نزدیکترین زندان به شهر ملکان می باشد نگهداری شود.

 

این فعال آذربایجانی روز ۴خرداد۹۲ توسط ماموران امنیتی بازداشت و روز ۸خرداد۹۲ به زندان مراغه منتقل گردید.

 

وی روز ۱۵تیر۹۲ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مراغه محاکمه و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مجددا به ۱ سال حبس تعزیری محکوم گردید. قاضی داور نیا رییس دادگاه انقلاب مراغه به استناد سابقه محکومیت وی در دادگاه انقلاب و گزارش وزارت اطلاعات رای به محکومیت مهدی کوخیان داده است.

 

سابقا مهدی کوخیان روز ۲۲اسفند۹۱ در دادگاه مراغه محاکمه و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

پیشتر به رغم وخامت وضعیت سلامتی وی، دادستان مراغه با درخواست این فعال آذربایجانی جهت اعزام به پزشک متخصص برای درمان بیماری کلیوی وی مخالفت نموده بود.

 

پیش از این مهدی کوخیان روز ۱۱دی۹۱ درشهرستان ملکان به همراه عباس(اوختای) ولیزاده بازداشت و پس از ۳ماه نیم بازداشت به قید وثیقه ۴۰میلیون تومان از زندان مراغه آزاد گردید.

برچسب ها:

زندانیان