نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال ارژنگ داوودی به فرعی سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی‌شهر

28-ژوئن-2021

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس،۷ تیر ۱۴۰۰: روز گذشته، یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰، ارژنگ داوودی به فرعی سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر منتقل شد. این زندانی سیاسی  ۶۷ ساله که در حال گذراندن هجدهمین سال محکومیت خود می‌باشد، روز سوم خرداد، بعد از ۵ سال، از زندان زاهدان بار دیگر به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. وی در سال ۱۳۹۵ از زندان رجایی‌شهر کرج به زندان زابل و از آنجا به زندان زاهدان تبعید ‌شده‌بود.

به گزارش « نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، زندانی سیاسی، ارژنگ داوودی بعد از ۳۴ روز  نگهداری در قرنطینه زندان‌رجایی‌شهر، روز گذشته، ۶ تیر ۱۴۰۰، به فرعی سالن ۱۰ بند ۴ منتقل شد. سالن ۱۰ بند ۴ محل نگهداری زندانیان سیاسی و فرعی این سالن محل نگهداری زندانیان عقیدتی بهایی می‌باشد.

ارژنگ داوودی روز ۳ خرداد از زندان زاهدان ابتدا به زندان تهران بزرگ منتقل شد و با عدم پذیرش مدیریت این زندان، وی به قرنطینه زندان‌ رجایی‌شهر کرج انتقال یافت.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت آقای داوودی به گزارش‌گر« نفس در قفس» گفت : «آقای داوودی از شکستگی لگن رنج می‌برد و هم‌اکنون تنها با تکیه به عصا می‌تواند راه برود. وی زمانی که در زندان زاهدان بود بر اثر افتادن از پله دچارشکستگی لگن شده و در اثر عدم رسیدگی پزشکی به طور کامل بهبود نیافته است.»

لازم به یادآوری است که ارژنگ داوودی در مهرماه سال ۹۵ به زندان زابل و در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۹۶ از آن محل به زندان زاهدان تبعید شده بود.

این زندانی سیاسی ۶۷ ساله پیش از تبعید به زاهدان در تاریخ ۳۱ شهریورماه سال ۹۶ به دلیل مشکلات جسمی از جمله تغییر ناپایدار فشار و قند خون به بیمارستان امیرالمومنین زابل منتقل شده بود.

ارژنگ داوودی آبانماه ۱۳۸۲ در اطراف دانشگاه تهران دستگیر و از بابت اتهاماتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۵ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد که این حکم به ۱۰ سال زندان کاهش یافت.

آقای داوودی به دلیل گشوده شدن انواع پرونده‌های دیگر در دوران محکومیت خود در احکام دیگری به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شد.

این زندانی سیاسی در طول ۱۸ سال حبس خود به زندانهای مختلف ایران تبعید شده است. وی ابتدا از زندان اوین به زندانی در اهواز، از آنجا به زندان مرکزی بندرعباس و سپس به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد و سپس روز شنبه سوم مهرماه ۱۳۹۵ ، از زندان رجایی شهر کرج به زندان زابل تبعید شد.

لازم به ذکر است این زندانی سیاسی  در ادامه حبس خود در زندان رجایی‌شهر در تیرماه سال ۹۳ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به اتهام “هواداری و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق در زندان” به اعدام محکوم شده بود، اواخر سال ۹۴ با کاهش محکومیت در دادگاه تجدید‌نظر مواجه و به ۵ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان زابل محکوم شد.

ارژنگ داوودی در طول حبس خود در اعتراض به شرایط نگهداری خود بارها دست به اعتصاب غذا زده است.

علاوه بر این منزل ارژنگ داوودی از سوی قوه قضاییه با حکم قاضی وقت پرونده، قاضی حداد، مصادره و به فروش رسید. همسر ارژنگ داوودی چندی پیش در مصاحبه با رادیو فردا در رابطه با این مسئله گفته بود که “منزل ما هم محل سکونت بود و هم مدرسه. مدرسه‌ای که مجتمع فرهنگی و آموزشی “پرتو حکمت” در آن قرار داشت و محل تحصیل دانش آموزان بود، که پلمب شد.”

آقای داوودی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی و تحصیلکرده امریکا است. وی بعد از اتمام دوران تحصیل خود در امریکا به ایران بازگشته و به فعالیت پرداخته بود.

ارژنگ داوودی، در هجدهمین سال محکومیت خود بدون حتی یک روز مرخصی هم‌اکنون در فرعی سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.

زندانیان