نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال غیرقانونی الهام برمکی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین

6-اکتبر-2020

گروه خبری: زنان - زندانیان -

نفس در قفس،۱۵مهر۱۳۹۹: روز گذشته ۱۴مهر۹۹، الهام برمکی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. این درحالی است که با آزادی مشروط این زندانی مواففت شده و او باید آزاد می‌شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، روز گذشته الهام برمکی زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین به دلایل نامشخص به زندان قرچک ورامین منتقل شد. الهام برمکی به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان و سیصد هزار دلار جریمه محکوم شده بود که در فروردین ماه سال جاری با آزادی مشروط این زندانی موافقت شد اما به دلیل عدم توانایی در پرداخت جریمه همچنان در زندان نگهداری می شود.

یک منبع مطلع به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: « الهام برمکی بنا به حکم آزادی مشروط دادگاه باید آزاد می‌شد ولی وی را به دلیل عدم پرداخت جریمه همچنان در زندان نگه‌داشته اند و روز گذشته هم با وجود شیوع ویروس کرونا در زندانها او را بدون ارائه هیچ دلیلی به زندان قرچک ورامین منتقل کردند. زندانی که به دلیل عدم وجود امکانات بهداشتی کرونا در آنجا شایع شده است و اقدام انتقال این زندانی بسیار نگران کننده و بازی با سلامتی او بود».

الهام برمکی در تاریخ ۷ دی ۹۰ ۱۳در خیابان بازداشت و مدت ۳ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹  نگهداری شد؛ سپس با قید کفالت موقتا آزاد و نهایتا تبرئه شد.

وی مجددا در تاریخ ۲ مرداد ۹۱ بازداشت و پس از تحمل ۱۴ ماه حبس در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین در تاریخ ۷ مهرماه ۹۲ به بند زنان این زندان منتقل شد. خانم برمکی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه از بابت اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس و جریمه‌های ۲۵ هزار یورو، ۷۰ هزار دلار و ۴۰ میلیون تومان محکوم شد.

سال جاری با موافقت آزادی مشروط وی به مرخصی اعزام شده و پس از ۳ هفته به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. خانم برمکی باید مبلغ سیصد هزار دلار را به عنوان رد مال پرداخت کند تا از زندان آزاد شود اما تاکنون به دلیل عدم توانایی مالی در حبس مانده است.

زندانیان