نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران: می‌خواهند تشکل دیگری را جایگزین ما کنند

8-فوریه-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با صدور بیانیه‌ای از به گفته این انجمن، برگزاری جلسات توجیهی توسط وزارت کار برای «ایجاد تشکل جایگزین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» ابراز تاسف کرد.

به گزارش رادیو فردا، این انجمن ضمن «فرصت‌طلبانه» توصیف کردن این «اقداماتِ» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از این وزارتخانه خواست که دست از «مداخله در امور تشکل‌های کارگری» بردارد و تبعات داخلی و بین‌المللی رفتارهای خود را مد نظر قرار دهد.

به گزارش وب‌سایت عصر ایران، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن در بیانیه خود وزارت کار را متهم کرد که از مدتی قبل با دعوت از اعضای این انجمن و یا روزنامه‌نگاران غیر عضو، «به بهانه» رایزنی و اخذ نظر مشورتی روزنامه‌نگاران، اقدام به برگزاری جلسات توجیهی برای «ایجاد تشکل جایگزین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» کرده‌است.

به گفته این انجمن، این اقدام در حالی انجام می‌شود که وزارت کار با دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ماموریت یافته زمینه برگزاری مجمع عمومی عادی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و متعاقب آن بازگشایی انجمن را فراهم کند، اما تاکنون «هیچگونه اقدام در خور توجهی» در این زمینه صورت نگرفته‌است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران دوشنبه ۱۵ دی نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، وزارت کار را به «ایجاد مانع» برای از سرگیری فعالیت‌های این نهاد صنفی متهم کرده و خواستار مداخله رئیس جمهوری ایران در این زمینه شده بود.

پیش از این علی ربیعی، وزیر کار ایران در ۱۷ آبان، گفته بود که او «به دنبال یک تشکل اساسی، بنیادی و فراگیر برای روزنامه‌نگاران» است، اما این اظهارات واکنش انتقادی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را به دنبال داشت که آقای ربیعی را به «پاک کردن صورت مسئله» و «انکار شخصیت حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» متهم کرد.

وزارت کار ایران در دولت اول محمود احمدی‌نژاد با عدم ارسال مصوبات مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به روزنامه‌های رسمی، آن را منحل اعلام کرد.

دفتر این انجمن نیز تابستان ۱۳۸۸ با فشار دولت وقت پلمپ شد، در حالی که هیات مدیره این انجمن می‌گوید هنوز بعد از پنج سال اوراق قضایی مربوط به پلمپ آن در اختیار انجمن قرار نگرفته‌است.

به گفته هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، پلمپ دفتر این نهاد «بر اساس شکایت وزارت اطلاعات» صورت گرفته و از سال ۱۳۸۸ تاکنون هنوز تحقیقات مقدماتی راجع به پرونده اتهامی آن آغاز نشده‌است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها وعده داده بود که «نه تنها» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بلکه «همه انجمن‌ها را باید بر اساس قانون فعال کرد.»

بیش از ۷۷۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار ۶ بهمن ۹۲ در نامه‌ای به روحانی، خواستار بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شده بودند.

زندانیان