نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اهر: محدودیت برای استفاده از زبان ترکی در اماکن عمومی

22-ژانویه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: در روزهای اخیر ماموران اداره اماکن با مراجعه به چند مجتمع تجاری در اهر مغازه دارانی که از اسامی ترکی آذربایجانی برای نام گذاری محل کسب خود استفاده نموده اند را تهدید کرده اند.

 

به گزارش اویان نیوز، ماموران اداره اماکن اهر به چند مجتمع تجاری مراجعه کرده و صاحبان مغازه های را که با اسامی ترکی آذربایجانی نامگذاری شده اند را تهدید کرده اند؛ ماموران اماکن عنوان کرده اند که در سریعترین زمان ممکن اقدام به تعویض نام محل کسب خود نمایند. از این مجتمع های تجاری می توان به گلستان و امیر کبیر اشاره کرد.

 

ماموران اداره اماکن این مغازه داران را تهدید کرده اند که در صورت عدم تعویض نام مغازه های خود مجوز فعالیت شان را باطل خواهند کرد.

 

ماموران صاحبان مغازه ها را به بهانه دریافت پروانه کسب به اداره اماکن احضار کرده و پس از حضور این افراد در آن اداره آنها را مجبور به امضای تعهد نامه کرده اند.

 

در این پاساژها از نام هایی همچون «ائلین»، «پوزلو»، «تایماز»، «آراز»، «پارلاق» و … برای نامگذاری مغازه ها استفاده شده است.

 

ممنوعیت استفاده از اسامی غیر فارسی برای اصناف

 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با انتشار اطلاعیه ای خطاب به “کلیه واحد های صنفی استان” اعلام کرد که استفاده از “اسامی لری، کردی، ترکی” و دیگر زبان هایی که در این اطلاعیه از آن به عنوان اسامی “غیر ایرانی، غیر فارسی و غیر بومی” یاد شده، خودداری کنند.

 

به گزارش ایران وایر، واحد تبلیغات و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این اطلاعیه تاکید کرده است که باید ممنوعیت استفاده از اسامی غیربومی از جمله اسامی لری، کردی، ترکی و دیگر زبان های غیرفارسی رایج در ایران را “به منظور پاسداشت زبان وادبیات فارسی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی” رعایت کنند.

 

اداره کل ارشاد اسلامی بوشهر ضمن تعیین ضرب الاجل برای واحدهای صنفی، تهدید کرده است که اگر واحدهای صنفی استان بوشهر پس از پایان اسفند ماه ۹۲ ممنوعیت استفاده از اسامی “غیرفارسی و غیربومی” از جمله “اسامی لری، کردی، ترکی” را رعایت نکنند با “تعطیلی موقت” یا “لغو پروانه کار” مجازات خواهند شد.

bushehr

زندانیان