نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اولین دادگاه جرائم سیاسی با حضور هیأت منصفه برگزار می شود

21-جولای-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: وکیل مدافع عیسی سحرخیز ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده این روزنامه نگار، گفت که رسیدگی به پرونده آقای سحرخیز به اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه اولین دادگاه جرائم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، است که با حضور هیأت منصفه برگزار می شود.

به گزارش جماران، محمود علیزاده طباطبایی اظهار کرد: “در پرونده آقای سحرخیز ابتدا بازپرس پرونده اتهام فعالیت تبلیغی علیه امنیت نظام را برای ایشان تفهیم کرده بود  و طبق آن  قرار صادر کرد، اما دادیار این اتهام را نپذیرفت و اتهامات فعالیت تبلیغی، اجتماع و تبانی و توهین به رهبری را برای آقای سحر خیز تفهیم کرد. این پرونده به دادگاه انقلاب رفته است و بنده و آقای صالح نیکبخت قرار است از ایشان در این دادگاه دفاع کنیم”.

این وکیل دادگستری ادامه داد: “اتهام دیگر ایشان توهین به رییس قوه قضائیه است که به شعبه ۱۰۵۷ ارجاع داده شده است و بخش نشر اکاذیب علیه رهبری به شعبه ۱۰۵۸ رفته است”.

وی با بیان این که در شعبه ۱۰۵۸ ما استدلال کردیم که نشر اکاذیب با تعریفی که این قانون دارد به طور کلی جرم سیاسی تلقی می شود، گفت: “اتهام توهین به رهبری جزو جرایم ضد امنیت است و به دادگاه انقلاب ارجاع داده می شود؛ اما «نشر اکاذیب» جرم سیاسی محسوب می شود”.

طباطبایی ادامه داد: “متاسفانه این موضوع را قاضی نپذیرفت و چون در جلسه دادگاه آقای سحرخیز را از زندان نیاورده بودند این جلسه یک بار دیگر تجدید شد و قرار است در یکشنبه هفته آینده برگزار شود”.

وکیل مدافع سحرخیز همچنین در مورد اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه گفت: “ما همین استدلال را برای این پرونده در شعبه ۱۰۵۷ ارائه دادیم. وقتی به قاضی پرونده گفتیم که این اتهام جرم سیاسی محسوب می شود، قاضی در ابتدا اطلاعی در این مورد نداشت اما وقتی به قانون مراجعه کرد این موضوع را پذیرفت و در این خصوص به دادگاه کیفری استان صلاحیت داد که با حضور هیأت منصفه برگزار شود. بنابراین فکر می کنم رسیدگی به پرونده آقای سحرخیز به اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه اولین دادگاه جرائم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد که با حضور هیأت منصفه برگزار می شود”.

برچسب ها:

زندانیان