نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت تظاهرکنندگان روز کارگر در سنندج

2-می-2014

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: کارگران کُرد در سنندج علی‌رغم فضای امنیتی شهر، راهپیمایی روز جهانی کارگر را برگزار کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته خیابان‌های شهر سنندج شاهد راهپیمایی کارگران و فعالان سندیکایی در اعتراض به وضعیت اسفناک طبقه‌ی کارگر بود.

راهپیمایی یازدهم اردیبهشت‌ماه در سنندج همزمان با روز جهانی کارگر در دیگر نقاط جهان و ایران بود که از خیابان گُلشن به سمت چهار راه گلشن ادامه داشت.

برپایی مراسم روز جهانی کارگر در حالی است که فضای حاکم بر سنندج، “به شدت امنیتی ـ پلیسی” توصیف گردیده و کارگران شعار “نان، مسکن، آزادی” سر دادند.

به گفته‌ی شاهدان عینی، بعد از برگزاری این مراسم مأموران تلاش کردند تعدادی را بازداشت کنند که در این بین ۳ نفر به نام‌های کورش بخشنده، منصور محمدی و آرام بازداشت شده‌اند.

تا لحظه‌ی انتشار این گزارش از سرنوشت فعالان کارگری بازداشت‌شده خبر دقیقی در دسترس نمی‌باشد.

برپایی مراسم روز جهانی کارگری در سنندج همزمان با برگزاری مراسم دولتی روز کارگر در تهران است که حسن روحانی در سخنانی از فعالیت آزادانه تشکل‌های کارگری صحبت کرد.

طبق آمارهای نیمه‌رسمی، نرخ بیکاری در استان کُردستان حدود ٣٠% می‌باشد که این میزان در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ۵٠ درصد نیز می‌رسد.

همچنین ایران در جایگاه دوم شاخص فلاکت در بین کشورهای جهان قرار گرفته و روند افزایش دستمزد کارگران طی ٣۵ ساله اخیر، ٣٠٠درصد عقب‌تر از روند افزایش هزینه‌های زندگی بوده است.

افزایش سطح دستمزد‌ها، آزادی ایجاد تشکلات مستقل کارگری، بیمه و امنیت شغلی از مهم‌ترین مطالبات کارگران در ایران و کُردستان می‌باشد.

زندانیان