نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت حداقل ۳۶ نفر از کارگران معترض در اهواز

12-ژوئن-2018

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه اعتراض‌های خود در خیابان‌های اهواز راهپیمایی کردند و خواستار تحقق خواسته‌های صنفی‌شان شدند.

بنا به گزارش رسانه‌های محلی، این اعتراضات تا شب دوشنبه نیز ادامه داشته و در خلال آن‌ها حداقل ۳۶ تن از کارگران معترض بازداشت شده‌اند.

بر اساس فیلم‌هایی نیز که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، کارگران معترض این واحد بزرگ صنعتی در راهپیمایی روز دوشنبه ۲۱ خرداد خود از جمله شعار می‌دادند: «همشهری به گوش باش، اهواز صاحب نداره».

 

آنها در شعارهای دیگر از استاندار خوزستان و نمایندگان این استان در مجلس نیز انتقاد کرده و خواستار تحقق خواسته‌های خود شدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران معترض همچنین شعار می‌دادند: «کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد – سوریه رو رها کن فکری به حال ما کن – حقوقا رو نمی‌دن مرگ بر آمریکا – دشمن‌مون همینجاس دروغ میگن آمریکاس – استاندار و فرماندار بی‌عرضه و بی‌خیال – استاندار بی‌عرضه استعفا استعفا – همشهری با غیرت حمایت حمایت».

اعتراضات این کارگران شب دوشنبه در فلکه‌ی سوم کیانپارس اهواز ادامه داشته که با حمله‌ی نیروهای امنیتی روبه‌رو شده که حداقل ۳۶ نفر از معترضین را بازداشت کرده‌اند.

اسامی ۲۴ تن از کارگران بازداشتی به شرح زیر است:

حسن جاوید حمودی، بیمان شجیرات، محمد نقی زاده، علی جماعتی، رحمان سمعک، کریم صیاحی، علی عقبه، علی طاهری، مصطفی زرگانی، بهزاد علیخانی، سیدمحمد موسوی، امیر شعبانی، سیدرزاق موسوی، هادی وائلی، فرزاد قراجی، یونس امیری، سید علی مرادی، نورعلی خان محمد، امیر حریزاوی، احمد عفراوی، حسین عفری، ابراهیم فارسی، محمد علاوی، سیدجواد موسوی.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، چهار هزار کارگر این واحد بزرگ صنعتی خواستار مشخص شدن وضعیت مالکیت شرکت، پرداخت مطالبات معوقه و پیگیری مشکلات بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی هستند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ دستمزد اسفند پارسال و فروردین و اردیبهشت کارگران پرداخت نشده است و به دلیل واریز نشدن حق بیمه، دفترچه‌های درمانی آنان تمدید نمی‌شود.

همچنین وضعیت مالکیت گروه ملی صنفی فولاد ایران مشخص نیست. مقام‌های وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و استانداری خوزستان از بازگردانده‌ شدن مالکیت آن به بانک ملی سخن گفته‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها، عبدالرضا موسوی، مالک خصوصی و مدیرانش همچنان در این شرکت حضور دارند.

در این حال، فرمانده نیروی انتظامی اهواز در سخنانی در جمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ضمن هشدار در مورد این موضوع که «گزینه اعلام ورشکستگی و تعطیلی این واحد و پرداخت حقوق بیکاری به کارگران برای دو سال جدی است» گفت که فعلا قرار شده است بودجه‌ای برای آغاز به کار این گروه اختصاص یابد تا فعالیت آن از سر گرفته شود.

دور جدید اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در شرایطی روز دوشنبه، هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت که بر اساس گزارش‌ها، هفت تن از آنان در هفته گذشته به پلیس امنیت اهواز احضار شدند.

اما به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ آنها گفته‌اند تا زمانی که احضاریه‌ها به طور کتبی به دست‌شان نرسد، از رفتن به آن اداره خودداری خواهند کرد.

پیش از این نیز تعدادی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بازداشت و در پی اعتراض همکاران‌شان آزاد شده بودند.

در ماه‌ها و سالیان اخیر، تعدادی از کارگران و فعالان کارگری در پی اعتراض‌های صنفی احضار، اخراج و یا به اتهام‌های امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند. این در شرایطی است که مقام‌های امنیتی و قضایی اغلب در مورد این اخبار سکوت می‌کنند. این‌گونه برخوردها،‌ انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری را به دنبال داشته است.

احضار در سقز به خاطر شرکت در مراسم روز جهانی کارگر

گزارش‌های دیگر از ایران حاکی است که تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر امسال در شهر سقز احضار و از آنها بازجویی شده است.

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری در سقز، روز یکشنبه ۲۰ خرداد در صفحه فیسبوک خود نوشت که پسر، دختر و دامادش در این روز به ستاد خبری وزارت اطلاعات این شهر احضار شده‌اند.

به نوشته این فعال کارگری، در بازجویی از آرمان و غزال اسماعیلی و خبات رحیمی، از انگیزه آنها برای شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و نیز عکس‌برداری از این مراسم پرسیده شده است.

ماموران وزارت اطلاعات همچنین از این سه تن خواستند تعهد دهند که دیگر در هیچ مراسم دیگری مانند روز جهانی کارگر و یا روز جهانی زن شرکت نخواهند کرد. اما این خواسته از سوی احضارشدگان رد شده است.

عثمان اسماعیلی همچنین از احضار کاوه حکیمی، کارگر نانوایی، و علی حسینی به اداره اطلاعات سقز و بازجویی از آنان در روزهای شنبه ۱۹ خرداد و یکشنبه ۲۰ خرداد، به خاطر شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در این شهر خبر داد.

در این میان، همزمان با برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان کارگری، برخوردهای مشابهی نیز با فعالان دیگر صنفی، از جمله فعالان حقوق صنفی معلمان انجام شده است.

در آخرین نمونه، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که موسی رضا جلیلی جشن آباد، معلم و عضو کانون صنفی معلمان ایران در مشهد، صبح روز دوشنبه از سوی چند تن که خود را مامور وزارت اطلاعات معرفی کردند، در خانه خود بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، او پس از «بازداشت و بازجویی‌های اولیه به دادگاه انقلاب مشهد معرفی شده است».

در حال حاضر، محمد حبیبی، مختار اسدی، محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی، چهار فعال حقوق صنفی معلمان به اتهام‌های امنیتی زندانی هستند.

زندانیان