نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت ده‌ها نفر در تجمعات اعتراضی ۱۱ دی ماه در تهران

2-ژانویه-2019

گروه خبری: آزادی بیان - زنان -

سایت نفس در قفس: در تجمع‌های اعتراضی روز ۱۱ دی ماه در تهران ده‌ها نفر بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، در تجمع‌های اعتراضی دیروز ۱۱ دی ماه در خیابان انقلاب تهران، ده‌ها نفر از جمله حداقل ۸ زن بازداشت شده‌اند.

یکی از این زنان منیره عرب‌شاهی، مادر یاسمن آریانی، از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین است.

خانم عرب‌شاهی روز ۱۱ دی ماه در حوالی دانش‌گاه تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده و پیگیری‌ها در مورد وضعیت وی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

یاسمن آریانی در جریان اعتراضات ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده و پس از گذراندن چند ماه حبس در تبعید در زندان قرچک ورامین هم اکنون در حال تحمل حکم قطعی یک سال زندان خود در بند زنان زندان اوین است.

۷ نفر دیگر از زنان بازداشت شده در این تجمع‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شده‌اند که یکی از آن‌ها عصر امروز ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ آزاد شده و به نفرات دیگر نیز گفته شده که تا روز شنبه آزاد خواهند شد.

هم‌چنین ۸۰ نفر از مردان بازداشت شده به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده‌اند.

گفتنی است، در پی واژگون شدن یکی از اتوبوس‌های در جاده‌ی دانش‌گاه علوم و تحقیقات تهران در روز ۴ دی ماه جاری، ۱۰ تن از جمله ۸ نفر از دانش‌جویان این دانش‌گاه کشته شدند.

در پی این تصادف، دانش‌جویان این دانش‌گاه اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روزهای هشتم، نهم و دهم دی ماه در محوطه‌ی دانش‌گاه کردند.

اعتراضات به سهل‌انگاری‌های مسولان که منجر به کشته شدن این ۱۰ تن شده بود در روزهای ۱۰ و ۱۱ دی ماه به خیابان انقلاب و مقابل دانشگاه تهران نیز کشیده شد.

زندانیان