نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت فاطمه داوند؛ عفو بین الملل بازداشت فاطمه دوند را محکوم کرده و خواهان آزادی وی شد

7-آگوست-2020

گروه خبری: زنان - زندانیان -

نفس در قفس، ۱۷ مرداد ۱۳۹۹: روز گذشته پنجشنبه ۱۶مرداد ۱۳۹۹، فاطمه داوند فعال کرد برای سپری کردن محکومیت ۳ سال و ۹ ماه زندان خود به دلیل شرکت در تظاهرات آبان ۹۸ بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، بازداشت فاطمه داوند مورد اعتراض عفو بین المل قرار گرفت عفو بین الملل با بیان اینکه فاطمه داوند در طول مدت بازداشت تحت شکنجه بوده است و در یک محاکمه ناعادلانه که در آن به « اعترافات» او استناده شده ، به زندان محکوم شده است.

در گزارش عفو بین الملل آمده است:« فاطمه داوند، زن کرد ایرانی برای سپری کردن محکومیت ۳ سال و ۹ ماه زندان خود که در رابطه با مشارکت مسالمت‌آمیز در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ صادر شده، به زندان ارومیه احضار شد. او پیش‌تر ۵ ماه را در رابطه با اعتراضات در زندان سپری کرده بود.

فاطمه داوند پس از یک محاکمه ناعادلانه که در آن به «اعترافات» او استناد شده و او گزارش کرده که بر اثر شکنجه و سایر بدفتاری‌ها به دست آمده، به زندان محکوم شده است.

عفو بین الملل از مقامات ایرانی می‌خواهد که فاطمه دادوند را آزاد کنند، چرا که او تنها به دلیل استفاده صلح‌آمیز از حقوق خود از طریق حق آزادی تجمعات و «اعترافات» اجباری زندانی شده است.»
خاطر نشان می‌شویم فاطمه داوند زندانی سیاسی  در احکامی جداگانه در بوکان و مهاباد مجموعا ۵ سال و پنج ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق  محکوم شده است. اعتراف اجباری این شهروند بوکانی چند روز پس از بازداشت وی در جریان تجمعات اعتراضی آبان ۹۸ از شبکه دو صدا و سیما پخش شد. خانم داوند در ۶ فروردین ماه جاری با تودیع قرار یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شده بود.

زندانیان