نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت فرد متهم به «تجاوز» به نوجوان افغان در کاشان

6-آوریل-2019

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: با انتشار گزارش‌ها درباره خودکشی یک پسر ۱۲ ساله افغان در کاشان پس از «تجاوز» به او، رئیس کل دادگستری استان اصفهان خبر داد که متهم این پرونده صبح روز جمعه ۱۶ فروردین، بازداشت شده است.

احمد خسروی وفا روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری میزان گفت که فرد بازداشت‌شده به «آدم‌ربایی اعتراف کرده است».

به گفته آقای خسروی وفا، دستور کالبدشکافی برای «تعیین دقیق» علت مرگ این نوجوان افغان صادر شده و «بررسی همه جانبه از سوی بازپرس ویژه برای صحت و سقم ادعا‌های مطرح شده در مورد این پرونده آغاز شده است».

هفته گذشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که یک نوجوان افغان به نام حامد رضایی پس از ربوده شدن توسط یک مرد و «تجاوز» به او، خودکشی کرده است.

به گفته خانواده حامد رضایی، یک مرد ایرانی روز ۱۱ اسفند ۹۷، این نوجوان افغان را که با دوستانش مشغول بازی بوده، پس از «تهدید با چاقو»، بر موتور خود سوار کرده و به بیابان برده است».

عبدالشکور رضایی، پدر این نوجوان، اعلام کرده که پسرش پیش از خودکشی به دوستانش گفته بود که به او «تجاوز شده است» و «برای حفظ آبروی خانواده خود خودکشی خواهد کرد».

وی همچنین گفته بود که دادگاه و نیروی انتظامی با وجود شکایت از فردی که فرزندشان را ربوده، در مدت یک ماه گذشته «هیچ اقدامی انجام نداده بودند».

به گفته آقای رضایی، پس از انتشار خبر خودکشی این نوجوان و شکایت دوباره، مقامات قضایی اعلام کردند که این فرد را دستگیر می‌کنند.

در پی انتشار گزارش‌ها درباره خودکشی حامد رضایی، هیئتی از سفارت افغانستان در تهران، با خانواده او دیدار کردند.

در چند سال اخیر چندین پرونده تجاوز و قتل کودکان افغان ساکن ایران خبرساز شده است. از جمله سال گذشته ندا علیزاده، دختر هفت‌ساله افغان در مشهد به قتل رسید و مقام‌های قضایی مشهد، یکی از همسایگان این خانواده را که مردی ۴۱ ساله و پدر سه فرزند است، به عنوان قاتل وی معرفی کردند.

قتل این دختر خردسال که موجی از خشم در مشهد برانگیخت، ماجرای قتل ستایش قریشی، دیگر دختر شش ساله‌ افغان را نیز دوباره زنده کرد که فروردین‌ماه سال ۹۵ در ورامین از سوی پسر نوجوان همسایه مورد اذیت و آزار قرار گرفت و به قتل رسید.

سال ۹۶ حکم اعدام قاتل ستایش قریشی که در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشت اجرا شد و اعدام او اعتراض کمیسیون ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد را به دنبال داشت.

زندانیان