نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت پنج تن از نوکیشان مسیحی در شرق تهران

27-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: در ادامۀ فشارها بر نوکیشان مسیحی در ایران، پنج تن دیگر از آنان در مراسم کریسمس امسال در یکی از کلیساهای خانگی شرق استان تهران بازداشت شدند.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز سه شنبه سوم دی ماه – در آستانه مراسم کریسمس، ماموران امنیتی با هجوم به منزل مهندس حسینی، اقدام به بازداشت وی و چند تن از نوکیشان مسیحی به نامهای احمد بازیار، فائقه نصرالهی، مستانه رستگاری و همچنین امیرحسین نعمت اللهی نمودند.

 

این افراد برای دعا و نیایش و مراسم کریسمس، تولد عیسی مسیح در آن محل حاضر شده بودند.

 

بر اساس این گزارش، ماموران لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح کمری، ضمن اهانت و بازرسی افراد حاضر در آن محل، همزمان به تفتیش منزل مذکور پرداخته و کتب و سی دی ها و لب تاپ های آنان را ضبط کردند. همچنین دستگاه ریسیور ماهواره منزل را نیز همراه با وسایل مذکور انتقال دادند.

 

ماموران امنیتی همچنین به بازرسی منزل یکی از همسایگان مهندس حسینی که در حال رویت هجوم و اقدامات ماموران بود، پرداخته و ضمن اهانت و ضرب و شتم پدر آن خانواده، آنان را تهدید به سکوت کردند.

 

هنوز از محل بازداشت و وضعیت این بازداشت شدگان مسیحی خبری منتشر نشده است.

 

همه ساله با فرارسیدن ایام کریسمس، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، ضمن کنترل و نظارت بر کلیساها و اعضا و ایمانداران مسیحی فشار و تهدیدهای خود را به شدت افزایش می دهند. در این ایام همچنین بسیاری از نوکیشان مسیحی مورد آزار و فشار و تهدید و بازداشت واقع شدند، که از جمله می توان به اقدام هماهنگ و بازداشت جمعی از نوکیشان مسیحی ساکن تهران طی سالهای گذشته اشاره کرد.

 

چند روز پیش، تارنمای «محبت نیوز» از هجوم ماموران امنیتی به منزل بهنام ایرانی از نوکیشان مسیحی محبوس در زندان و دو تن دیگر از دوستان وی به نام های «امین خاکی» و «رضا ربانی» ملقب به سیلاس، خبر داده و گزارش داد “در شرایطی که همسران و فرزندان آنها در خانه بودند، حتی لوازم شخصی افراد را تفتیش کردند و یک کامپیوتر لپ تاپ، کتاب مقدس و دست نوشته ها و جزوات مسیحی این افراد را نیز با خود بردند.” کشیش بهنام ایرانی، که هم اکنون در زندان کرج دوران محکومیت شش ساله خود را می گذراند، از داخل زندان شکایت نامه ایی در این خصوص به کمیساریای عالی حقوق بشرو سایر سازمان های حقوق بشری تنظیم و ارسال نموده است.

 

همچنین بنا به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، کشیش «ورویر آوانسیان» را به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی”، به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم کرده است. کشیش ورویر، ۶۱ ساله، روز هفتم دی ماه سال گذشته (۹۱) و در آستانه کریسمس، طی یورش به یک کلیسای خانگی در تهران، به همراه تمام حاضران بازداشت شد، که تا مدتها در حبس انفرادی به سر برد.

 

چندی پیش، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل، سومین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر درایران را به کمیته سوم سازمان ملل ارائه داد، که در آن از وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان ابراز نگرانی و گفته شده بود که “محدودیت حقوق اقلیت های مذهبی، آزادی بیان و فعالیت های دینی پیروان مسیحیت، بهائیت، مسلمانان سنی، دراویش و دیگر جوامع دینی غیر شیعه همچنان ادامه دارد و وضعیت حقوق بشر در ایران رو به بهبود نیست.”

 

طی روزهای اخیر و همزمان با کریسمس امسال نیز، وینست نیکلاس، اسقف کلیسای کاتولیک در انگلستان و ولز در پیام خود به مناسبت کریسمس گفت که بسیاری از مسیحیان جهان به ویژه در خاورمیانه برای نیایش و دعا، با خطرات جانی روبرو هستند.

 

همچنین جاستین ولبی، اسقف اعظم کلیسای کانتربری (کلیسای انگلیکان، پروتستان) نیز نحوه رفتار با مسیحیان خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: “آنها مجبور به رفتن به زندگی در تبعید و ترک مکانی می‌شوند که حضورشان در آنجا همواره ضروری بوده است.”

زندانیان