نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت چهار فعال مذهبی کُرد در شهر سنندج

14-جولای-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: در ادامه بازداشت شهروندان کُرد طی هفته گذشته، چهار فعال مذهبی دیگر در سنندج توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت گردیدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، خالد ملکی، عبدالکریم کریمی، علی و عبدالهادی چند روز قبل در منزل شخصی بازداشت و به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج انتقال یافتند.
این چهار تن پس از نماز جماعت بازداشت و تاکنون دلیل بازداشت آنان نامعلوم می‌باشد.

به گفته یک منبع مطلع، یکی از بازداشت‌شدگان به نام خالد ملکی که برادر طالب ملکی زندانی محکوم به اعدام می‌باشد، هفته پیش با خانواده چند فعال مذهبی بازداشت شده به منظور پیگیری وضعیت پرونده فرزندانشان به قوه قضاییه و دیوان عالی کشور در تهران مراجعه کرده بودند.

این منبع افزود: خالد پس از بازگشت از تهران بازداشت شده و خانواده وی مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

طی چند روز گذشته فشار بر فعالان مذهبی کُرد افزایش یافته و این فشار، فعال مذهبی کُرد بازداشت شده در زندان را نیز دربر گرفته است.

هفته گذشته نیز دو شهروند کُرد به نام‌های محمد کریمی، پوریا مردوخ روحانی، احمد قریشی و منصور قادرمرزی ساکن شهروهای قروه، سنندج و دهگلان به اداره اطلاعات این شهرها احضار شده بودند.

گفته می‌شود، این شهروندان به دلیل فعالیت مذهبی و ارتباط عقیدتی ـ تشکیلاتی با مکتب قرآن احمد موفتی‌زاده به اداره اطلاعات احضار گردیدند.

بخش چشمگیری از فعالان مذهبی در زندان‌های رجایی شهر کرج و قزلحصار در بازداشت بسر می‌برند و هم‌اکنون بیش از ٣٠ فعال مذهبی کُرد در انتظار اجرای حکم اعدام می‌باشند.

زندانیان