نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت ۵۶ نفر از نیروهای داوطلب امدادگر به سیل‌زدگان در اهواز

14-آوریل-2019

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: حداقل ۵۶ نفر از فعالین عرب که در ساختن سیل‌بند به مردم ملاشیه کمک می‌کردند، دستگیر شدند.

به گزارش «نفس در قفس»، بامداد امروز ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۸، نیروهای امنیتی به مرکز کمیته‌ی مردمی در ملاشیه حمله کرده و بیش از ۲۵ فعال عرب را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این فعالین زمانى بازداشت شدند که بعد از اتمام ساخت سیل‌بند برای استراحت و بردن غذا برای سایر امدادگران به منزل مجید صرخى واقع در ملاشیه رفته بودند.

اسامی ۲۰ تن از این افراد عبارت است از:

‏رسول فرطوسی، ابراهیم بدوی، امین سیلاوی، علی موسوى (البوگدیمى)، حسن بیت اسحاق، عماد حیدری، علی ناصری، حاتم دحیمی، احمد بدوی، حسین حمودی، مهدی شریفی، قاسم تمیمی، عارف صرخى، فؤاد بدوی، کاظم مروانی، محسن زویدات، حبیب کروشات، مسعود حریزاوی، ناجی السواری، حیدر سیلاوى

از سوی دیگر روز شنبه ۲۴ فروردین‌ ماه جاری نیز دست کم ۵ شهروند از اهالی کوى علوى اهواز به دلیل شرکت در تجمعی که در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت مناطق سیل‌زده این شهر صورت گرفته بود توسط نیروهای امنیتی نیز بازداشت شدند.

علی کاظم، مهدی فرحان، عدنان کریم، حمزه ساهی و مهدی سواری اهالی کوی علوی اهواز هستند که دیروز دستگیر شده‌اند.

چندى پیش نیز نیروهاى امنیتى تعدادى از امدادرسانان مردمى در گوریه شعیبیه را هنگام کمک به مردم بازداشت کرده بودند که تاکنون هویت ۲ نفر از آن‌ها به نام‌های احمد کعبى و یعقوب کعبى محرز شده است.

خبرگزاری ایرنا نیز از قول رئیس پلیس فتای استان خوزستان از دستگیری ۲۴ نفر به اتهام پخش شایعه درباره سیل و تشویش اذهان عمومی خبر داده است.

شاهین حسنوند بدون اشاره به هویت این افراد مدعی شده است که آنها با پخش شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند.

گفتنی است از روز ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ شهرهای مختلف خوزستان درگیر سیلاب بوده و بسیاری از روستاها زیر آب رفته‌اند. مردم مناطق مخلف خوزستان در فقدان کمک‌های دولتی با ابتکار خود دست به ساخت سیل‌بندهایی زدند تا بتوانند از ورود آب به خانه‌هایشان جلوگیری کنند. این سیل در روزهای اخیر به شهر اهواز نیز رسید و برخی مناطق آن را زیر آب بُرد.

زندانیان