نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازیگر معروف و همسرش در ورزشگاه آزادی بازداشت شدند

14-می-2018

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: یکی از بازیگران کشورمان که قصد داشت همراه با همسرش که آرایش مردانه کرده بود برای تماشای بازی فوتبال بین تیم‌های پرسپولیس و الجزیره وارد ورزشگاه آزادی شود توسط نیروی انتظامی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

همسر این بازیگر با گذاشتن ریش و سبیل قصد داشت با ظاهری مردانه وارد ورزشگاه آزادی شود اما با آگاهی مسئولان یگان ویژه این دو نفر بازداشت شدند.

لازم به یادآوری است که روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، دو خانم مرد‌پوش که برای تماشای بازی فوتبال سپاهان و استقلال به ورزشگاه نقش جهان اصفهان رفته بودند، قبل از ورود به داخل دستگیر شدند. همچنین سه دختر به همراه یک دختر خردسال که با ظاهری پسرانه قصد ورود به ورزشگاه آزادی و تماشای بازی فوتبال پرسپولیس و سپیدرود را داشتند شناسایی و دستگیر شدند.

همچنین پیشتر مورخ پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶حدود ۳۵ نفر از بانوان که برای مشاهده مسابقه فوتبال به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده بودند.

سخنگوی وزارت کشور در این زمینه گفته بود که هیچ یک از بانوان مراجعه کننده به ورزشگاه آزادی بازداشت نشده‌اند و بر اساس آخرین گزارش حدود ۳۵ نفر از بانوان که برای مشاهده مسابقه فوتبال به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند توسط ماموران نیروی انتظامی به محل مناسبی هدایت می‌شوند که پس از اتمام بازی راهی منزل خواهند شد.

در فروردین ماه امسال رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه حق طبیعی آنهاست است گفته بود که باید ورزشگاه‌ها به شکلی باشند که کودکان، نوجوانان، افراد مسن و یقینا زنان نیز در آن احساس امنیت کنند. وی همچنین اظهار کرد که باید حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها آزاد شود، چراکه با این حضور مسائل و معضلات پیچیده فرهنگی در ورزشگاه‌ها به راحتی قابل حل خواهد بود.

پیش‌تر در تاریخ ۲۲ اسفند سال گذشته نیز در دیدار تیم‌های تراکتورسازی ایران و الوصل امارات، دو دختر جوان که قصد داشتند قبل از آغاز بازی با پوشش پسرانه وارد ورزشگاه شوند که انتظامات ورزشگاه با شناسایی آنها مانع ورودشان به ورزشگاه شدند.

در خردادماه سال گذشته نیز یک دختر که با لباس پسرانه در ورزشگاه آزادی حاضر شده بود توسط ماموران ورزشگاه دستگیر شده بود.

هرانا در اسفندماه سال گذشته گفت‌وگویی را با دو دختر که با وجود محدودیت و با لباس و گریم مردانه به وارد ورزشگاه رفته بودند، منتشر کرده بود.

پیش از نیز علی کریمی بازیکن سرشناس فوتبال ابراز امیدواری کرده بود که شرایط برای ورود زنان به استادیوم‌ها فراهم شود. پیش از این هم مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران از رئیس‌جمهور خواسته بود که شرایطی فراهم کند تا زنان هم بتوانند از نزدیک فوتبال تماشا کنند.

حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ و در راستای سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر جداسازی زن و مرد و دیدگاه‌های مراجع تقلید شیعه در این باره محدود شد.

در سال‌های دهه هفتاد و هشتاد این موضوع با درخواست زنان برای دیدن بازی‌های ورزشی خصوصا فوتبال جدی‌تر شد و فشار کنفدراسیون‌های ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه‌تری به این موضوع داد.

زندانیان