نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با آزادی قطعی اسدالله اسدی مخالفت شد

18-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: به رغم پایان دوران محکومیت اسدالله اسدی پزشک و فعال آذربایجانی، مسئولان زندان اوین با آزادی وی مخالفت کردند.

 

به گزارش اویان نیوز، به رغم اعلام قبلی و مستند مسئولان زندان اوین مبنی بر پایان دوران محکومیت اسدالله اسدی در روز ۲۶آذر۹۲ از آزادی وی در تاریخ مقرر ممانعت به عمل آمد.

 

بنا به این گزارش پیگیری های خانواده این زندانی سیاسی آذربایجانی نیز نتیجه نداده و مسئولان زندان اوین در پاسخ به علت ممانعت از آزادی این فعال سیاسی اعلام کرده اند که تاریخ آزادی وی به تاریخ ۲۶آذر۹۲ اشتباه تایپی بوده و نامبرده تا تاریخ ۲۶آذر۹۴ در زندان خواهد بود.

 

اسدالله اسدی ۱آبان۹۲ برای اولین بار و پس از ۳ حبس سال به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

 

مسئولان زندان اوین این مرخصی را مرخصی متصل به آزادی یا مرخصی پایان حبس عنوان کرده بودند و طبق برگ “اعلان وضعیت پرونده” آزادی این زندانی سیاسی را در روزهای آینده وعده داده بودند.

 

شایان ذکر است مسئولان قضایی با درخواست آزادی مشروط وی نیز موافقت نموده بودند.

 

پس از آزادی اسدالله اسدی از زندان اوین و حضور در روستای داغداغان – از توابع شهرستان ورزقان – با استقبال گسترده اهالی این روستا مواجه گردید.

 

اسدالله اسدی داغداغان روز ۲۳تیر۸۹ از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت شد، وی پس از تحمل ۵ ماه حبس در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات تبریز به تهران منتقل شده و ۴ ماه دیگر را نیز در انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین به سر برد.

 

این پزشک۵۳ ساله آذربایجانی به دلیل فشارهای روانی و جسمانی که در طول مدت بازداشت از سوی بازجویان و ماموران امنیتی به وی اعمال گشته از ناراحتی عصبی، قلبی , گوارشی، دهان، دندان و ضعف بینایی و آرتروز گردن رنج می برد.

 

این فعال آذربایجانی به اتهام همکاری با دول متخاصم، و ظاهرا عضویت در حزب خلق مسلمان ، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

 

این حبس در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال کاهش یافت.

 

پدرزن اسد الله اسدی، عسگر خرمی و عمه وی لیلا اسدی به همراه دو فرزند و یک نوه خود در جریان زلزله قره داغ جان خود را از دست دادند. به رغم فوت بستگان این زندانی سیاسی مسئولین زندان از اعطای مرخصی به وی امنتاع نمودند.

 

اسدلله اسدی پزشک آذربایجانی در سال ۱۳۷۳ شمسی نیز به اتهام عضویت در حزب خلق مسلمان متهم شده و از ادامه فعالیت در آموزش و پرورش منع گردید.

 

این پزشک آذربایجانی سالیان سال داوطلبانه با حضور در روستاهای منطقه قره داغ به ویزیت و مداوای بیماران به صورت رایگان می پرداخت.

 

اهالی منطقه قره داغ، به دلیل خدمات انسان دوستانه ی این پزشک، با تهیه طوماری از ۸۰ روستا، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار آزادی هر چه سریعتر وی شده بودند.

برچسب ها:

زندانیان