نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با آزادی مشروط دو زندانی سیاسی کُرد مخالفت شد

23-ژانویه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: دو زندانی سیاسی کُرد در شهرستان بوکان بعد از سپری نمودن نیمی از دوران محکومیتشان، اما از سوی نهادهای ایران با آزادی مشروط آنان ممانعت می‌گردد.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دستگاه قضایی در استان آذربایجان‌غربی برای بار دیگر با درخواست آزادی مشروط دو زندانی سیاسی کُرد به نام‌های قاسم رحیمی ‌آذر و جلال ناصری مخالفت کرد.

 

این دو زندانی از مسئولان زندان مرکزی مهاباد خواسته‌اند که با آزادی مشروط آنان موافقت شود.

 

قاسم رحیمی‌آذر و جلال ناصری در اسفندماه سال ١٣٨٩، توسط مأموران امنیتی ایران به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون بازداشت و پس از ٧۵ روز حبس در اداره‌ی اطلاعات شهر بوکان، با تودیع وثیقه‌ی ٧٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد و در نوزدهم مهرماه سال ١٣٩٠، در مجموع به ١٣ سال حبس محکوم شدند.

 

سپس دادگاه تجدیدنظر، حکم دادگاه بدوی را برای هر کدام از آنان به ۴ سال زندان کاهش داد.

 

بر اساس ماده‌ی ٣٨ قانون مجازات اسلامی، هر زندانی که دارای سابقه و محکومیت کیفری نبوده و نیمی از زمان محکومیت خود را سپری کرده باشد، می‌تواند از قانون آزادی مشروط استفاده کرده و آزاد شود.

 

این آزادی مستلزم رعایت قوانین داخلی زندان از سوی زندانی یا فرد محکوم می‌باشد.

 

بنابه قانون ذکر شده “قاسم رحیمی‌آذر و جلال ناصری” شامل این قانون می‌شوند اما به گفته فعالان حقوق‌بشر نهادهای امنیتی و قضایی، تاکنون مانع از آزادی مشروط آنان شده‌اند.

 

یک منبع نزدیک به این دو زندانی به آژانس کُردپا گفت: “در حال حاضر این دو زندانی سیاسی کُرد ٣٠ ماه از دوران محکومیت‌شان را گذرانده‌اند و در این مدت تحت فشار نهادهای امنیتی و بازجویان زندان بودند و چندین بار در زندان دست به اعتصاب زده بودند”.

زندانیان