نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با نقض حکم توسط دیوان عالی کشور، مهدی حمیدی شفیق از زندان مرکزی تبریز آزاد شد

10-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس:‌ مهدی حمیدی شفیق، فعال سابق دانش‌جویی آذربایجانی پس از تحمل ۱۶ ماه حبس در زندان مرکزی تبریز، عصر امروز ۱۸ مهر ماه از این زندان آزاد شد.

 

به گزارش نفس در قفس، دیوان عالی کشور طی حکمی در تاریخ ۱۰ مهر ماه، احکام حبس مهدی حمیدی شفیق و وحید شیخ‌بگلو فعالین محبوس آذربایجانی را نقض کرده بود و بدین ترتیب مهدی حمیدی تا برگزاری مجدد جلسه‌ی دادگاه > پس از تحمل ۱۶ ماه حبس، عصر امروز با قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

 

یکی از دانش‌جویان دانش‌گاه تبریز در گفت و گو با گزارشگر نفس در قفس گفت: «مهدی را در طول مدت بازجویی و تحمل محکومیت خیلی اذیت کردند. او در طول مدت بازجویی چندین روز در اعتراض به فشارهای وارده در اعتصاب غذا بود و پس از آن نیز که برای تحمل مدت محکومیت خود به زندان تبریز منتقل شد، از سوی مسولان این زندان تحت فشار بود.»

وی ادامه داد: «مهدی را برای بازجویی مجدد چند هفته به سلول‌های انفرادی اداره‌ی اطلاعات منتقل کردند و پس از آن نیز با جدا کردن وی از دیگر زندانیان سیاسی زندان تبریز او را به بند مالی منتقل کردند.»

 

این فعال دانش‌جویی در خصوص نحوه‌ی آزادی مهدی حمیدی شفیق نیز گفت: «این روند آزار و اذیت حتی در آزاد کردن این فعال مدنی نیز ادامه داشت، به طوری که او را بدون اینکه حتی به خانواده‌اش اطلاع دهند با یک آمبولانس به یکی از کمربندی‌های اطراف تبریز بردند و بدون پول و لباس مناسب رها کردند. مهدی مجبور شده است مسیر زیادی را پیاده بیاید تا کسی را پیدا کند که توسط گوشی تلفن او به خانواده‌ی خود اطلاع دهد که به دنبال او بیایند.»

 

شایان ذکر است که این فعال مدنی ر جریان بازداشت‌ها محله قوم تپه به همراه ۲۸ تن دیگر بازداشت شده و از سوی دادگاه انقلاب تبریز به تحمل ۲۱ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

زندانیان