نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

برگزاری جلسه دادگاه تجدیدنظر ۲۴ شهروند بهایی در استان گلستان

18-سپتامبر-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: روز جاری جلسه دادگاه تجدیدنظر ۲۴ شهروند بهایی اهل استان گلستان برگزار شد. به دلیل تعدد متهمین ادامه این جلسه به هفته آتی موکول شد. این شهروندان در دادگاه بدوی به حبس‌های ۶ تا ۱۱ سال محکوم شده‌اند. این جلسه پیش از این مورخ چهارشنبه ۲۳ تیرماه به دلیل «تشکیک دادگاه تجدیدنظر در صلاحیت خود» لغو شده بود.

به گزارش هرانا، امروز ۲۸ شهریورماه ۹۵، جلسه دادگاه تجدیدنظر ۲۴ شهروند بهایی اهل استان گلستان برگزار و ادامه آن به هشتم مهرماه موکول شد.

یک منبع نزدیک به این شهروندان بهایی با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “در این جلسه هر ۲۴ متهم حاضر بودند، اما وقت دادگاه تنها به پرسش و پاسخ از ۱۰ نفر آن‌ها رسید. از این رو، دادگاه برای هفته بعد تنفس اعلام کرد.”

لازم به یادآوری است، دادگاه تجدیدنظر این ۲۴ شهروند بهایی یک بار چهارشنبه ۲۳ تیرماه به دلیل «تشکیک دادگاه تجدیدنظر در صلاحیت خود» لغو شده بود.

یک منبع نزدیک به این شهروندان بهایی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفته بود: “مشکل بر می گردد به تشکیک دادگاه تجدیدنظر (شعبه سوم) در صلاحیت خود، لذا پرونده جهت تعیین تکلیف ارجاع می شود به شعبه ویژه تجدیدنظر در امور کودکان.”

این منبع مطلع در مورد پیچیدگی حقوقی این موضوع خاطرنشان کرد: “دلیل هم این است که یکی از متهمین حین دستگیری و تشکیل پرونده زیر ۱۸ سال داشته و لذا کودک محسوب می شده است. ازاین‌رو می بایست همه متهمین به تبع او در دادگاه ویژه کودکان (در مرحله بدوی) محاکمه می شدند.”

لازم به یادآوری است، ۳۲ شهروند بهایی ساکن شهرهای مختلف استان گلستان از مهرماه ۱۳۹۱ و طی یک پروژه یک ساله به بهانه معاشرت با مسلمانان و تبلیغ بهاییت، بازداشت شده و زیر شکنجه‌های شدید فیزیکی و روانی برای پذیرفتن اتهامات خود تحت فشار قرار گرفتند.

هشت تن از آنان با محکومیت به حبس‌های ۵ تا ۱۰ سال، در حال گذراندن حبس خود در زندان رجایی شهر هستند و ۲۴ تن دیگر که دادگاه ‌تجدیدنظرشان در ۲۳ تیر ماه جاری قرار بود برگزار شود به حبس‌های ۶ تا ۱۱ سال محکوم شده‌اند.

چندی پیش، ده نهاد حقوق بشری در این ارتباط با انتشار بیانیه مشترکی از اتحادیه اروپا خواستند تا در یک اقدام فوری، مانع آزار و اذیت شهروندان بهائی و لغو احکام زندان‌شان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران شوند.

زندانیان