نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

برگزاری دادگاه محمد امیرخیزی ، پیام شکیباو مجید اسدی؛ امتناع از حضور در دادگاه به دلیل اعزام با لباس زندان

19-اکتبر-2020

گروه خبری: زندانیان -

نفس در  قفس، ۲۸ مهر ۱۳۹۹: روز جاری ۲۸ مهر ۱۳۹۹، محمد امیرخیزیی ، پیام شکیبا و مجید اسدی سه زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، همزمان با روز برگزاری دادگاه به دلیل عدم پذیرش  پوشیدن لباس زندان و پابند از حضور در دادگاه امتناع کردند. جلسه دادگاه با حضور وکلای این زندانیان در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلومی برگزار شد.

بنا به اطلاع « نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، محمد امیرخیزی، پیام شکیبا و مجیداسدی، سه زندانی سیاسی که پیشتر همزمان با اتمام دوران حبس خود با پرونده جدید روبه‌رو شده بودند، روز جاری برای  جلسه رسیدگی به اتهامات در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلومی باید به دادگاه انقلاب اسلامی تهران اعزام می‌شدند اا اعزام آنها به دلیل امتناع از زدن پابند و پوشیدن لباس زندان، انجام نگرفت. گفتنی است که دستور پوشیدن لباس زندان و زدن پاپند از طرف رئیس زندان محمدی صادر شده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارش‌گر «نفس در قفس»، گفت: « صبح روز جاری هر سه این زنداینان باید در دادگاه حاضر می‌شدند اما  هیچ کدام حاضر به اعزام با لباس زندان و دستبند و پابند نشدند و به این دلیل زندان از اعزام آنها به دادگاه جلوگیری به عمل آورد. وکلا این زندانیان آقایان  مصطفی نیلی و حسین تاج در دادگاه حاضر شده و ضمن ارائه لایحه دفاعی از موکلین خود دفاع کرده‌اند». این منبع در ادامه افزود:« بیش از این نیز دادگاه این سه زندانی سیاسی در روز ۵ مهر ۱۳۹۹، به دلیل مشابه لغو شده بود».

 

خاطر نشان می‌شویم  بنا به گزارش «نفس در قفس» ، پیام شکیبا، محمد امیرخیزی و مجید اسدی با وجود صدور برگه آزادی در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۹،  با کارشکنی وزارت اطلاعات و گشودن پرونده جدید به اتهام «تبلغ علیه نظام» از آزادی آنها جلوگیری شد. این سه زندانی سیاسی روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ جهت تفهیم اتهام از بابت  این پرونده به دادسرای اوین منتقل شدند .در جریان این جلسه محمد بنازاده امیرخیزی،  پیام شکیبا و مجید اسدی توسط شعبه ۶ دادسرای اوین به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و پس از صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی مجددا به زندان بازگردانده شدند و یک روز بعد در تاریخ ۱ مرداد به سلول انفرادی بند ۲۴۰ جهت بازجویی منتقل شدند.این زندانیان سیاسی به مدت ۳۶ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و بعد به سالن ۳بند ۴ زندان اوین  منتقل شدند

یک منبع مطلع در خصوص شرایط بند ۴ زندان اوین همزمان با گسترش شیوع کرونا به گزارش‌گر « نفس در قفس» گفت: « از نظر بهداشتی وضعیت بند ۴ بسیار بد است. هیچ رسیدگی از طرف زندان صورت نمی گیرد. حتی زندان اقدام به ضدعفونی در داخل بند نمیکند. زندانیان مجبور به تهیه وسایل بهداشتی از جمله ماسک از فروشگاه زندان هستند که قیمت یک عدد ماسک ۴هزار و پانصد تومان است، یعنی هر زندانی باید روزانه چهارهزار و پانصد تومان تنها برای تهیه ماسک بپردازد.»

زندانیان