نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

برگزاری دادگاه محمد امیرخیزی و پیام شکیبا

19-ژانویه-2021

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۳۰ دی ۱۳۹۹: روز گذشته ۲۹ دی ۱۳۹۹ دادگاه رسیدگی به پرونده جدید محمد امیرخیزی و پیام شکیبا دو زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلومی، با حضور وکیل زندانیان برگزار شد.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، دو زندانی سیاسی، محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا روز گذشته ۲۹ دی ۱۳۹۹ از بابت پرونده‌ای که در طول دوران حبس گشوده شده در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.

یک نفر مطلع از پرونده این دو زندانی سیاسی به گزارش‌گر«نفس در قفس» گفت: « محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا به دلیل پرونده‌ی جدیدی که در طول ایام بازداشت توسط وزارت اطلاعات برای آنها گشوده شده است، علیرغم اتمام دوران محکومیتشان همچنان در زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند و روز گذشته دادگاه این دو زندانی سیاسی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلومی برای اتهامات « تبلیغ علیه نظام»، برگزار شد»

این نفر مطلع در ادامه افزود «وکلای این زندانیان سیاسی تا سه روز آینده لایحه دفاعی را به دادگاه ارائه خواهند داد»

لازم به یادآوری است که محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا دو زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر همزمان با اتمام دوران محکومیت خود در تیر ۱۳۹۹ با پرونده‌ جدید مواجه شدند به طوری که در اول مرداد امسال بنا به درخواست وزات اطلاعات این دو زندانی به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند و بعد از ۳۶ روز انفرادی و بازجویی به بند ۴ زندان اوین منتقل شدند.

محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا روز ۳۰ آذر ۱۳۹۹ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند.

پیش از این روز ۲۸ مهرماه دادگاه این زندانیان به دلیل عدم حضور آقای امیرخیزی و شکیبا به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان و دستبد، با حضور وکلا تشکیل شده بود.

همچنین خاطر نشان می‌شویم محمد بنازاده امیرخیزی، در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. او در آذرماه ۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشالله احمدزاده از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیتی ملی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. این حکم در تیرماه ۹۷ در مرحله تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا بود که بعد از شیوع کرونا و بخش‌نامه جدید قوه‌قضاییه آقای امیرخیزی مشمول قانون جدید شده و از برگه آزادی وی صادر شد اما وزارت اطلاعات از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری به عمل آورد.

پیام شکیبا در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۵ پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در آذرماه ۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به اتهاماتی از جمله ”اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام ” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که نهایتا در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال آن قابل اجرا بود که بعد از شیوع کرونا و بخش‌نامه جدید قوه‌قضاییه مشمول قانون جدید شده و از برگه آزادی وی صادر شد اما وزارت اطلاعات از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری به عمل آورد.

 

 

زندانیان