نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بنیان‌گذار عرفان حلقه در ایران به اعدام محکوم شد

20-ژوئن-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: وکیل محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه» در ایران، از صدور حکم اعدام برای موکلش «به اتهام افساد فی‌الارض» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داد، اما اضافه کرد که دادگاه این حکم را «هنوز ابلاغ نکرده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود علیزاده‌ طباطبایی، وکیل آقای طاهری، روز شنبه، ۳۰ خرداد، گفت: «خبردار شدم که دادگاه حکم به اعدام صادر کرده، اما هنوز ابلاغ نکرده است.»

وی تاکید کرد که «تمام کارهای» آقای طاهری «با مجوز انجام شده بود» و «هیچ دلیلی در پرونده» مبنی بر جرم بودن اقدامات وی «وجود نداشت».

به گفته خبرگزاری تسنیم، آقای طاهری به ‌اتهام «افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد» به اعدام محکوم شده است.

محمدعلی طاهری که با راه‌اندازی موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» در سال ۱۳۸۰ به ارائه خدمات درباره «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سایمنتولوژی» پرداخته بود، در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، آقای طاهری یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و پس از ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی آزاد شده است.

خبرگزاری فارس پیش از این گزارش داده بود که پرونده آقای طاهری به اتهام «افساد فی‌الارض در دست بررسی است و سه تن از مراجع تقلید طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضا صورت گرفته، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند».

در همین حال، به گفته خبرگزاری تسنیم، دادگاه تحقیقات انجام شده درباره اتهام «افساد فی‌الارض» را ناقص اعلام کرده و پرونده برای تکمیل تحقیقات به دادسرا ارسال شده بود که در نهایت پس از رفع نواقص، دادگاه آقای طاهری درباره این اتهام اوایل اردیبهشت‌ماه گذشته برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آقای طاهری همچنین به اتهام‌های دیگری چون «توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس) و ضالّه بودن کتب و آثار» به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت، اعلام کرده بود که آقای طاهری تاکنون در اعتراض به «نگهداری طولانی‌ خود در سلول انفرادی، دسترسی نداشتن به وکیل و نداشتن اجازه ملاقات با خانواده‌اش و نیز تهدید مکرر او و همسر و فرزندانش به قتل، ۱۲ بار اعتصاب غذا و چهار بار اقدام به خودکشی» کرده است.

طرفداران آقای طاهری پیش از این با تجمع در مقابل زندان اوین و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خواستار آزادی او شده بودند.

همچنین یکی از جلسات دادگاه آقای طاهری که بنا بود روز سه‌شنبه، ششم اسفند ۱۳۹۳، برگزار شود پس از تجمع طرفداران او در مقابل دادگاه انقلاب تهران به تعویق افتاد.

در همین حال خبرگزاری فارس پیش از این از محکومیت ۱۶ تن از اعضای «عرفان حلقه» به مجموعا ۳۷ سال زندان و ۱۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی خبر داده بود.

برچسب ها:

زندانیان