نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بهرام احمدی هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشت

21-می-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: طبق مدارکی که بتازگی بدست آمده بهرام احمدی زندانی اهل‌سنت کرد که در تاریخ ۷ دی ماه ۹۰ اعدام شد هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است.

به گزارش هرانا، بهرام احمدی زندانی اهل‌سنت کرد در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۸۸ در شهر سنندج بازداشت شد.

وی پس از بازداشت به اداره اطلاعات سنندج منتقل و مدت ۸ ماه را در سلول انفرادی تحت فشار و بازجویی قرار گرفت. بهرام احمدی سپس به اداره اطلاعات همدان منتقل شد و ۶ ماه در سلول انفرادی بسر برد و از آنجا به بند ۲۰۹ اوین در تهران منتقل و ۶ ماه نیز در این بند در سلول انفرادی نگهداری شد.

وی در ‌‌نهایت در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۰ در محوطه زندان قزل‌حصار کرج به همراه ۵ شهروند اهل‌سنت دیگر از طریق چوبه دار اعدام شد.

یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «بهرام احمدی در اطلاعات سنندج، همدان و ۲۰۹ اوین مورد شکنجه‌های جسمی و روحی فراوانی قرار گرفت که با وجود سن کم به اقدامات خشونت آمیز اعتراف کند.»

وی در ادامه گفت: «ماموران اطلاعات پس از بازداشت بهرام احمدی منزل وی را مورد بازرسی قرار دادند و تمام مدارک شناسایی مربوط به او را با خود بردند و این عکس از کپی کارت ملی بهرام بتازگی از طریق مدارک تحصیلی وی تهیه شده.»

این درحالی است که کنوانسونهای بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع می‌کنند. مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.

گفتنی است، برادر این زندانی اهل‌سنت شهرام احمدی نام دارد و هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده است.

زندانیان