نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بهنام شیخی از زندان اوین آزاد شد

14-می-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بهنام شیخی فعال مدنی با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش اویان نیوز، شامگاه چهارشنبه ۲۴اردیبهشت۹۳ بهنام شیخی فعال مدنی آذربایجانی ساکن تهران با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی پس از قریب به ۷۰ روز بازداشت موقت از زندان اوین آزاد شد.

بهنام شیخی روز ۱۴اسفند۹۲ با مراجعه ماموران امنیتی به محل کار وی بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.

وی از روز پنجشنبه ۴اردیبهشت۹۳ در زندان اوین تهران در اعتصاب غذا بسر برده است.

این فعال مدنی در ابتدای ایام بازداشت خود نیز به مدت ۱۱ روز در اعتصاب غذا بوده که بعد از وعده های مسئولان قضایی و کارشناسان پرونده نسبت به حل و پیشروی پرونده به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

وضعیت حمید منافی نادارلی که از روز ۱۸اردیبهشت۹۳ در اعتصاب غذا بسر می برد نامعلوم گزارش شده است .

از آزادی موقت «محمود اجاقلو» دیگر فعال نگهداری شده در این زندان نیز با وجود صدور قرار وثیقه ممانعت بعمل آورده شده است.

بازپرس «رجبی» علت آن را اعتصاب غذای «محمود اجاقلو» عنوان کرده است.

اعتصاب غذای محمود اجاقلو به همراه حمید منافی و در اعتراض به وضعیت وخیم بهنام شیخی صورت گرفته است.

همچنین گفته می‌شود که برای «اکبر آزاد» که در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود قرار وثیقه یکصد و پنجاه میلیون تومانی صادر شده است.

روز ۲اسفند۹۲ همزمان با روز جهانی زبان مادری اکبر آزاد، علیرضا فرشی، منصور فتحی، عزیز فرشی، اسرافیل سلطانیان و چند تن دیگر از شهروندان آذربایجانی به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

در روزهای پس از این مراسم نیز بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، رستم کاظم پور و محمود اجاقلو نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بهنام شیخی پیشتر به دلیل فعالیت‌های مدنی بارها بازداشت و در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است.

وی روز ۲۰مهر۹۰ پس از اعتراضات مردم آذربایجان به خشک شدن دریاچه ارومیه با مراجعه ماموران امنیتی به منزل شخصی وی در شهر گلستان از توابع تهران بازداشت شد.

ماموران امنیتی ضمن ارعاب خانواده وی اقدام به تفتیش منزل و سپس محل کار وی کرده و کتابها، دست نوشته ها، سی دی ها، کامپیوتر و آلبوم عکس خانوادگی این فعال آذربایجانی را با خود برده بودند.

وی پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران، بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز بعد از ظهر روز ۱۴آبان۹۰ با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

حملبر رئیس شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز این فعال آذربایجانی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

وی پیش از آن روز ۱۹خرداد۸۸ نیز در تهران بازداشت شده بود. وی در آن زمان پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت موقت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

قاضی پیر عباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران اتهام این فعال آذربایجانی را اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و -تشکیل تجمعات غیر قانونی عنوان کرده بود.

این فعال آذربایجانی روز ۲۳آبان۸۷ نیز در جریان مراسم بزرگداشت ستارخان در شهر ری و در خرداد سال ۱۳۸۵ در پی اعتراضات گسترده مردم آذربایجان بازداشت شده بود.

زندانیان