نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بهنام شیخی بازداشت شد

5-مارس-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: عصر امروز بهنام شیخی فعال مدنی آذربایجانی ساکن تهران بازداشت شد.

 

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۱۴اسفند۹۲ ماموران امنیتی با مراجعه به محل کار بهنام شیخی فعال مدنی آذربایجانی اقدام به بازداشت وی نمودند.

 

تاکنون محل نگهداری و علت بازداشت این فعال آذربایجانی مشخص نشده است.

 

بهنام شیخی پیشتر به دلیل فعالیت هویت طلبانه بارها بازداشت و در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است.

 

وی روز ۲۰مهر۹۰ پس از اعتراضات مردم آذربایجان به خشک شدن دریاچه اورمیه با مراجعه ماموران امنیتی به منزل شخصی وی در شهر گلستان از توابع تهران بازداشت شد.

 

ماموران امنیتی ضمن ارعاب خانواده وی اقدام به تفتیش منزل و سپس محل کار وی کرده و کتابها، دست نوشته ها، سی دی ها، کامپیوتر و آلبوم عکس خانوادگی این فعال آذربایجانی را با خود برده بودند.

 

وی پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران، بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز بعد از ظهر روز ۱۴آبان۹۰ با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

 

حملبر رئیس شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز این فعال آذربایجانی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

 

وی پیش از آن روز ۱۹خرداد۸۸ در پی اعتراض فعالان آذربایجانی به جوک قومیتی محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران در محل کار خود در تهران بازداشت شده بود. وی در آن زمان پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت موقت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

 

قاضی پیر عباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران اتهام این فعال آذربایجانی را اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و -تشکیل تجمعات غیر قانونی عنوان کرده بود.

 

این فعال آذربایجانی روز ۲۳آبان۸۷ نیز در جریان مراسم بزرگداشت ستارخان در شهر ری و در خرداد سال ۱۳۸۵ در پی اعتراضات گسترده مردم آذربایجان بازداشت شده بود.

برچسب ها:

زندانیان