نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیش از ۶ هزار دانش آموز گلستانی از تحصیل باز مانده اند

6-ژوئن-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان گفت که تعداد ۶۷۹۴ دانش آموز بازمانده از تحصیل در گلستان وجود داشتند که با بازگشت ۴۸۱ نفر از آنها این تعدد به ۶۳۱۳ دانش آموز رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستار فجوری اظهار کرد: “بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان گلستان که از سنین ۱۰ تا ۲۰ سال هستند، تعداد ۶ هزار و ۷۹۴ نفر بود”.

وی ادامه داد: “تا پایان سال ۱۳۹۳ نیز تعداد ۴۸۱ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مدارس مشغول به تحصیل شدند و آمار بازماندگان از تحصیل استان گلستان به ۶ هزار و ۳۱۳ دانش آموز رسید. با اتمام سال تحصیلی سال ۹۵-۱۳۹۴ نیز قطعا تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان گلستان کاهش خواهد یافت”.

او با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش طرح ۱۰ تا ۲۰ سال را به ادارات آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرده است، گفت: “دانش آموزانی هستند که برای تامین معاش و زندگی خانواده خود مجبور به کار کردن بودند، بعضی از دانش آموزان نیز به دلیل معلولیت از تحصیل صرفنظر کردند و افرادی هم به دلیل داشتن والدین بد سرپرست یا بی سرپرست نتوانستند در مدارس تحصیل کنند”.

فجوری افزود: “آموزش و پرورش استان گلستان از کودکان کار حمایت خواهد کرد و برنامه ریزی بسیار خوبی را برای این سه گروه انجام داده است تا بتوانند تحصیل کنند. سعی داریم در ابتدا این دانش آموزان را شناسایی کنیم و بعد از آن نیز با توجه به شرایط کاری برای آنها کلاس می گذاریم”.

وی تصریح کرد: “بعضی از دانش آموزان به دلیل شرایط کاری خود از ما درخواست می کنند تا یک معلم را برای تدریس در اختیار آنها بگذاریم و آموزش و پرورش نیز هر کاری را که آنها بخواهند انجام خواهد داد. برای دانش آموز و معلمی که به این شکل مشغول به تحصیل و تدریس است، پاداش یک میلیون تومانی را در نظرگرفته ایم که علاقه و رغبت آنها به انجام دادن این کار بیشتر شود”.

ستار فجوری با اشاره به اینکه باید همه دانش‌آموزانی که به سن تحصیل می‌رسند، باید در مدارس مشغول به درس خواندن شوند، گفت: “باید با استفاده از برگزاری کلاس‌های تربیتی برای خانواده‌ها و دانش آموزان، افکار آن‌ها را به سمت مدارس بیاوریم و اجازه ندهیم تا آن‌ها از فضای آموزشی دور شوند. در سال‌های اخیر نگاه مردم به مدارس و آموزش‌وپرورش تغییر کرده است و با توجه به بیکاری موجود، درس خواندن را اتلاف وقت فرزند خود تلقی می‌کنند و آن‌ها را برای کار کردن آماده می‌کنند”.

او بیان کرد: “فضای آموزشی یکی از مسائل مهم در جهت جذب دانش‌آموز به مدارس است و اگر امکانات و تجهیزات مناسب در مدارس استان گلستان وجود داشته باشد، دانش آموزان رغبت بیشتری را برای تحصیل در مدارس پیدا می‌کنند. خیرین می‌توانند با ساخت مدرسه در دورترین نقاط استان گلستان و شهرهای مرزی، انگیزه تحصیل کردن دانش آموزان را افزایش دهند که این مسئله باعث نزول برکات خداوند نیز می‌شود”.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گلستان در پایان خاطرنشان کرد: “در صورت بازگشت همه دانش آموزان بازمانده از تحصیل، آموزش‌وپرورش استان گلستان توانایی جذب همه آن‌ها را برای تحصیل در مدارس دارد و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد”.

زندانیان