نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تأیید احکام اعدام ۴ زندانی سیاسی کُرد و افزایش نگرانی از اجرای این احکام

31-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: احکام اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی ارومیه از سوی دیوان عالی ایران تأیید شد و شواهد حاکی از احتمال اجرای این احکام است.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای گذشته احکام اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد به نام‌های ” سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی‌پور، منصور آروند و سامان نسیم” از سوی دیوان عالی کشور تأیید گردیده است.

 

ابراهیم عیسی پور و سیروان نژاوی از اهالی روستای “نلاس” از توابع شهرستان سردشت می‌باشند که درچهاردهم تیرماه سال ١٣٩١، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

 

این دو زندانی سیاسی پس از دو ماه بازداشت در اطلاعات ارومیه، به زندان مرکزی مهاباد منتقل و در بیست و دوم فروردین‌ماه، دادگاه انقلاب مهاباد آنان را به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون” به اعدام محکوم کرد.

 

سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور یکبار دیگر در دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال ١٣٩١، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

 

از دیگر سو، منصور آروند اهل مهاباد در شهریورماه سال ١٣٩١، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم و این حکم نیز در چند روز گذشته از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد.

شنیده‌ها حاکی از قریب‌الوقوع بودن اجرای احکام این زندانیان سیاسی می‌باشد.

 

دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد اتهام این زندانی سیاسی را “محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون” عنوان کرده است.

منصور آروند هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه محبوس است.

 

همزمان نیز سامان نسیم اهل شهرستان مریوان که در تیرماه سال ١٣٩٠، در مهاباد بازداشت گردید و دادگاه انقلاب این شهر در شهریورماه همان سال حکم اعدام وی را صادر کرد، به زندان ارومیه منتقل شد.

 

در حال حاضر و به گفته‌ی یک منبع مطلع، این چهار زندانی سیاسی کُرد همراه با دو زندانی دیگر به نام‌های “لگزین خانی و کامیل بوتی” به سلول انفرادی زندان ارومیه منتقل و احتمال اجرای حکم اعدام آنان وجود دارد.

 

گفته می‌شود که خانواده‌ی این ۶ زندانی سیاسی کُرد برای آخرین بار با بستگان خود دیدار کرده و با توجه موارد مشابه گذشته، احتمال اجرای احکام اعدام آنها افزایش یافته که این مسئله موجبات نگرانی خانواده‌ی آنان را در پی داشته است.

 

از دیگر سو امام جمعه‌ی مریوان، در روزهای گذشته تلاش‌های خود را برای اجرای حکم اعدام دو زندانی سیاسی دیگر کُرد ” زانیار و لقمان مرادی” افزایش داده و در همین رابطه سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای نگرانی خود را از اعدام آنان ابراز کرده است.

 

در حال حاضر ٢۴ زندانی سیاسی کُرد در زندان‌های ایران به حکم اعدام محکوم و احکام آنان از سوی دیوان عالی کشور نیز تأیید شده است.

زندانیان