نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تایید احکام زندان برای ۱۸ نوکیش مسیحی طی دو ماه اخیر

18-می-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: پیروز فربد، یکی از مسئولان «کمیته ماده ۱۸» وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام، از صدور و تایید احکام زندان برای ۱۸​ نوکیش مسیحی، خبر می‌دهد.

به گزارش رادیو فردا، بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر دولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ در دنیا، جمهوری اسلامی ایران همواره در میان سرکوبگرترین دولت‌های جهان علیه مطبوعات، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی‌ـ‌ مدنی، روشنفکران و دگراندیشان، اقلیت‌های دینی و نهادهای مدنی و اجتماعی قرار داشته است.

اخیرا رابرت نیکلسون، وزیر خارجه کانادا، نیز دولت ایران را به آزار و تعقیب سازمان یافته اقلیت های مذهبی متهم کرد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اوایل اردیبهشت ماه، گفته بود «هیچ کسی را در ایران به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم.

بنا بر گزارش «کمیته ماده ۱۸»، در آخرین مورد حکم یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور برای ۱۳ تن از نوکیشان مسیحی به تایید شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان اصفهان رسیده است.

نسرین کیامرزی، سارا فولادی، مریم باطنی نیا، اکبر احمدی، بیتا جعفری، عباس کیانی، فاطمه زارعی، معصومی دشتی، رامین بختیاروند، ندا فولادی، سمیرا فولادی، و دو تن دیگر از شهروندان مسیحی روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ طی یورش مأموران امنیتی به گردهمایی آنها در کلیسای خانگی بازداشت شده بودند.

پیروز فربد می گوید: این افراد طی یک ماه بعد از دستگیری، و پس از بازجویی‌های مقدماتی، این مسیحیان ایرانی به طور موقت و با قید وثیقه آزاد شدند. دادگاه انقلاب شهرستان شاهین شهر هر ۱۳ تن را پیشتر به اتهام “تبلیغ علیه نظام، تبلیغ مسیحیت تبشیری و نیز تشکیل کلیساهای خانگی”، بر اساس ماده ۵۰۰ از کتاب تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده به تحمل یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم کرد. این حکم که در فروردین ماه گذشته به تایید دادگاه تجدید نظر رسید به تازگی به آنان ابلاغ شده است.

بنا بر گزارش «کمیته ماده ۱۸» در حال حاضر بیش از ۹۳ تن از مسیحیان ایرانی به دلایل عقیدتی و فعالیت‌های کلیسایی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

در دو ماه اول سال جاری صدور حداقل ۲۳ سال و ۹ ماه حکم زندان برای ۱۸ شهروند مسیحی در شهرهای رشت، تنکابن، کرج و اصفهان گزارش شده است. همزمان دستگیرهای تازه‌ای در شهرهای بوشهر و تنکابن نیز گزارش شده‌اند.

از انقلاب تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته شده‌اند و صدها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کلیساها تعطیل و از مراسم کلیسایی جلوگیری به عمل آمده است.

زندانیان