نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تایید حکم محمد خانی توسط دادگاه تجدید نظر؛ ۴ سال حبس تعزیزی

3-جولای-2021

گروه خبری: دانشجویان -

نفس در قفس ، ۱۲ تیر ۱۴۰۰: روز جاری شنبه ۱۲تیر ماه، حکم ۴ سال زندان محمد خانی نویسنده و پژوهشگر در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. محمد خانی که در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی  سپاه ثارلله بازداشت و بعد از ۴۱ روز با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

به گزارش« نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، حکم ۴ سال محکومیت محمد خانی پژوهشگر و محقق و دانشجوی دکتری دانشگاه علامه، عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

یک منبع مطلع درخصوص این حکم به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: « صبح روز جاری با ارسال پیامکی به محمد خانی اطلاع داده شده است که حکم ایشان به اجرای احکام برای اجرا فرستاده شده است. این درحالی است که نتیجه دادگاه تجدیدنظر به ایشان ابلاغ نشده است»

این منبع مطلع در ادامه افزود: « در پی مراجعه حضوری آقای نیلی وکیل ایشان به دادگاه متوجه شده‌ند که حکم عینا تایید شده است. و حکم جهت اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین فرستاده شده است.»

لازم به ذکر است که روز ۷ دی ۱۳۹۹ حکم محکومیت این دانشجو به وکیل ایشان ابلاغ شد. بر اساس این حکم  محمد خانی به ۴ سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، شش ماه کار با کودکان معلول ذهنی و توقیف تمام وسایل ضبط شده تا دو سال محکوم شد.

بر اساس حکمی که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری صادر شده است، آقای خانی از بابت اتهام‌ « اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشو» به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری ، از بابت اتهام « فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، شش ماه کار با کودکان  معلول ذهنی و توقیف تمام وسایل ضبط شده تا دو سال محکوم شده است.

در هنگام بازداشت آقای خانی بعد از تشویش منزل اقلامی از وسایل شخصی وی از جمله موبایل، لپ تاپ، هارد اکسترنال، دو هارد داخلی کامپیوتر، چندین جلد کتاب که همگی منتشر در داخل کشور بودند، تعداد زیادی سی‌دی آرشیو حاوی مقالات، تحقیقات و کتب علمی مختلف و نیز عکس‌های خانوادگی، تعدادی از جزوات دانشگاهی کارشناسی ارشد، بسیاری از دفتر خاطرات را ضبط کردند که طبق حکم بدوی صادر شده تمامی این اقلام به مدت دو سال در توقیف نیروهای امنیتی خواهد ماند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد خانی در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری برگزار شده بود.

محمد خانی در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۹، با هجوم نیروهای امنیتی سپاه ثارلله وزارت اطلاعات به منزل شخصی خود بازداشت و بعد از ۴۱ روز در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

لازم به ذکر است محمد خانی دانشجوی دکتری سیاستگذاری رفاه در دانشگاه علامه، ضمن پژوهش در حوزه رفاه و سیاستگذاری های دولت مقالات و ترجمه های مختلفی در این زمنیه دارد. از جمله ترجمه کتاب‌های «نظریه‌های جامعه‌شناسی در قرن بیستم»، نوشته پاتریک برت، انتشارات رخداد نو‌،‌«فرهنگ و برنامه‌ریزی» (در نقد سیاست‌های مسکن تاچر)، انتشارات تیسا از وی منتشر شده است.

زندانیان