نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تایید دو حکم اعدام در دیوان عالی کشور

4-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دیوان عالی کشور طی بررسی دو پرونده جداگانه، احکام اعدام صادره برای متهمان به ارتکاب قتل از سوی دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

به گزارش جام نیوز، دیوان عالی کشور در دو پرونده جداگانه احکام صادره علیه دو متهم را تایید کرد. هر دو متهم در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بودند.

اولین پرونده به قتل زنی ۳۹ ساله به دست شوهرش در ۲۳ اردیبهشت ۹۴ برمی‌گردد. در این روز، مردی ۲۹ ساله به نام سامان در تماس با پلیس خود را قاتل همسرش معرفی کرد. ماموران به محض حضور در صحنه جرم، جسد زن جوان را در حالی که با روسری خفه شده بود کشف کردند.

سامان نیز پس از انتقال به کلانتری درباره جزئیات حادثه گفت: «دو سال پیش به واسطه یکی از آشنایانم با ناهید آشنا شدم. مدتی به صورت پیامکی با هم در ارتباط بودیم تا این‌که به عقد هم درآمدیم، اما از همان روزهای اول اختلافات سر باز کرد و مدام درگیری داشتیم. ناهید دروغ می‌گفت و راز نگهدار نبود. تصمیم به طلاق گرفتم اما تا شرایطش فراهم شود، جدا از هم زندگی می‌کردیم. روز حادثه برای حرف زدن درباره طلاق و مبلغ مهریه به خانه‌اش رفتم. بعد از خوردن ناهار خوابش برد. همان موقع یاد اختلافاتمان افتادم و با روسری خفه‌اش کردم.»

متهم این اعترافات را در دادگاه نیز تکرار کرد تا با درخواست اولیای دم و حکم قضات به قصاص محکوم شود. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تائید شد تا متهم در یک قدمی طناب دار قرار گیرد.

در پرونده دوم، سی و یکم فروردین سال ۹۴ مرد جوان با کلانتری ۱۰۶ نامجو در تهران تماس گرفت و خبر داد که همسرش را به قتل رسانده است.

دقایقی بعد هم مأموران کلانتری و تیم جنایی راهی محل مورد نظر شدند و پس از ورود با جسد زن جوان در اتاق پذیرایی روبه‌رو شدند. پس از تحقیقات مقدماتی، با دستور بازپرس جنایی جسد «نرگس» – ۲۵ ساله – به پزشکی قانونی انتقال یافت که مشخص شد او خفه شده است.

شهرام – ۳۲ ساله – که خود را عامل قتل همسرش معرفی کرده بود در بازجویی گفت: «وقتی متوجه شدم همسرم برای طلاق به دادگاه مراجعه کرده است بشدت ناراحت شده و با او درگیر شدم. آنقدر عصبانی بودم که زنم را با روسری خفه کردم.»

بدین‌ترتیب مرد جوان بازداشت شد و در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محسن زالی و با حضور قاضی ابراهیم اسلامی – مستشار دادگاه – محاکمه شد.شهرام در جلسه دادگاه با اظهار پشیمانی از قتل همسرش به قضات گفت: چند سالی بود که من و همسرم به خاطر مسائل مالی با هم اختلاف داشتیم.

من بیکار بودم و اوضاع زندگی‌مان نابسامان بود. به‌همین خاطر بیشتر اوقات با هم مشاجره می‌کردیم تا اینکه متوجه شدم نرگس به دادگاه رفته و تقاضای طلاق کرده است. روز حادثه هم آنقدر عصبانی بودم که نفهمیدم چه کار می‌کنم، من بیکار و بی‌پول بودم و به همین خاطر هم بداخلاق شده بودم و در اوج خشم و پریشان‌حالی زنم را کشتم.

در صورتی که من هرگز قصد کشتن او را نداشتم. برای همین با پلیس تماس گرفتم و خودم را به مأموران معرفی کردم و الآن هم منتظر مرگ هستم. من در مدت ۷ سالی که با همسرم زندگی کردم او را بسیار اذیت کردم پس می‌دانم سزایم اعدام است. پس از پایان محاکمه قضات دادگاه متهم را به قصاص محکوم کردند و سرانجام صبح دیروز هم قضات دیوانعالی کشور این حکم را تأیید کردند تا مرد جوان در برابر چوبه‌ دار قرار بگیرد.

برچسب ها:

زندانیان