نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تبریز: دادگاه ۵ تن از فعالان آذربایجانی برگزار شد

10-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: ظهر دیروز دادگاه ۵ تن از فعالان مدنی آذربایجانی در تبریز برگزار شد.

 

به گزارش اویان نیوز، یکشنبه ۲۰بهمن۹۲ دادگاه میکائیل (سالار)طوری، علی سیرناک، محمد خطیبی، محمد امیری و عادل خندانی ۵ تن ازفعالان مدنی آذربایجانی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی ایمانی برگزار شد.

 

قاضی ایمانی اتهام این فعالان آذربایجانی را اجتماع و تبانی عنوان نموده است.

 

در این جلسه ۲ شهروند دیگر تبریزی به نام های اسفندیار پناهی و جهانگیر مهدوی بهمراه فعالان آذربایجانی محاکمه شدند.

 

جعفر افشارنیا، فاطمه ستاری و سیما باغبان خطیبی وکلای این فعالان آذربایجانی از ایشان دفاع نمودند.

 

گفته می شود حکم این فعالان آذربایجانی طی یک هفته آینده صادر خواهد شد.

 

آذر ماه سال جاری قاضی صمدی رئیس شعبه ۱۹ بازپرسی دادگاه تبریز با تفهیم اتهام چند باره این فعالان مدنی اتهام ایشان را اجتماع و تبانی عنوان نمود.

 

اتهام جدید اجتماع و تبانی درحالی به این افراد تفهیم گردید که در زمان بازداشت این فعالان در اسفند ماه سال گذشته اتهام ایشان تبلیغ علیه نظام عنوان گردیده است. پس از آن، دادگاه تبریز بدون اطلاع این فعالین درخصوص این اتهام حکم منع تعقیب صادر نموده است.

 

پس از صدور حکم منع تعقیب از اتهام تبلیغ علیه نظام برای فعالان مدنی بازداشت شده در کافه یانار، شعبه ۱۹ بازپرسی اتهام این افراد را «تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی یانار» عنوان نموده و پرونده را به شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر ارجاع داد.

 

سیما باغبان خطیبی یکی از وکلای پرونده، به محتویات پرونده ایراد گرفته و پرونده بار دیگر به شعبه ۱۹ بازپرسی عودت داده می شود و اتهام «تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی یانار» از پرونده حذف گردید.

 

این افراد روز ۶اسفند۹۱ در آستانه نخستین بازی آسیایی تراختور با هجوم ماموران امنیتی-انتظامی به کافه یانار در منطقه گلشهر تبریز به همراه قریب ۵۰ تن از فعالین مدنی و نیز مشتریان عادی این کافه بازداشت و به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی (صائب) منتقل و پس از دو روز بازداشت موقت آزاد شدند.

 

پس از آن روز ۱۲اسفند۹۱ محمد خطیبی، محمد امیری، عادل خندانی، علی سیرناک و میکائیل (سالار) طوری پس از حضور در اولین جلسه دادگاه بار دیگر بازداشت و به زندان تبریز منتقل گردیدند.

 

ایشان روز ۲۲اسفند۹۱ به قید وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

 

در سالهای اخیر این فعالان مدنی به دلیل فعالیت های خود بارها از سوی ماموران امنیتی بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

زندانیان