نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تداوم اعتصاب غذای هجده درویش گنابادی زندانی

21-سپتامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: هجده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که به دنبال ضرب و شتم دراویش توسط گارد زندان در تاریخ ۷ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده بودند، با گذشت نزدیک به یک ماه همچنان در اعتصاب به سر می‌برند.

به گزارش مجذوبان نور، در حالی که درویشان زندانی در اعتصاب غذا در زندان تهران بزرگ (فشافویه) با سرگیجه و افت فشار ناشی از اعتصاب غذا در آستانه خطرهای جسمی هستند فرزادی رئیس زندان در واکنش به اظهار نگرانی برخی زندانیان از وخامت حال اعتصاب‌کنندگان گفته است: «مُرد که مُرد! یک زباله کمتر».

در میان درویشانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند حال جسمی مجتبی بیرانوند نامناسب گزارش شده است. این درویش زندانی پیش‌تر به دلیل ضعف جسمی شدید ناشی از اعتصاب غذا به بهداری منتقل شده بود اما با بیان این که خواسته‌اش از اعتصاب غذا باید تأمین شود از دریافت سرم خودداری کرده بود.

عباس دهقان دیگر درویش اعتصاب‌غذاکرده در زندان فشافویه نیز به دلیل این که تنها یک کلیه در بدن دارد با عوارض ناشی از اعتصاب غذا دست و پنجه نرم می‌کند.

لازم به یادآوری است، صبح روز چهارشنبه ۷ شهریورماه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به درویشان متحصن در تیپ ۳ حمله‌ور شده و آنان را با شوکر و باتوم مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند.

ساعاتی پس از این حمله و با پایان ضرب و شتم، تمامی دراویش محبوس در تیپ ۳ به سلول‌های انفرادی زندان منتقل شده و در پی این حادثه هجده تن از درویشان محبوس در تیپ ۴ زندان تهران بزرگ نیز که نسبت به حمله نیروهای گارد این زندان به درویشان متحصن در تیپ ۳ معترض بودند، به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

علی بلبلی، صالح‌الدین مرادی، محمدرضا درویشی، عباس دهقان، علی‌ محمدشاهی، مجتبی بیرانوند، علی کریمی، جعفر احمدی، ابراهیم الله‌بخشی، حیدر تیموری، مجید یاراحمدی و سعید سلطانپور، بابک تقیان، احسان ملک‌محمدی، سخاوت سلیمی، رضا باوی و اکبر داداشی و مجید رشیدی از جمله دراویش اعتصابی در این زندان هستند.

این دراویش اعلام کردند که تا زمان رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده (قطب دراویش گنابادی)، آزادی زنان درویش از زندان قرچک و تجمیع درویشان زندانی در یک بند از زندان تهران بزرگ به اعتصاب خود پایان نخواهند داد.

زندانیان