نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تعداد امدادگران بازداشت‌شده در استان خوزستان به ۶۳ تن رسید

20-آوریل-2019

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: موج بازداشت فعالین عرب و امدادگران داوطلب به مردم سیل‌زده در استان خوزستان هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش «نفس در قفس»، از روز ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ تاکنون حداقل ۶۳ تن از شهروندان عرب در نقاط مختلف استان خوزستان بازداشت شده‌اند.

شب چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸، چهار تن از شهروندان اهوازی توسط قرارگاه ابوالفضل العباس اهواز وابسته به سازمان اطلاعات سپاه در این شهر بازداشت شده‌اند.

دستگیرشدگان عبارتند از حسن طرفی، عارف سواری، حسن ساعدی و شهاب صیاحی (بلاوی) که گفته می‌شود از اعضای موسسه فرهنگی نصر در شهر اهواز بوده‌اند و در ارتباط با تشکیل کمیته‌های مردمی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان فعالیت می‌کردند.

همزمان یک شهروند آبادانی به نام علی خنافره نیز که در میان گروه‌های مردمی مشغول امدادرسانی در مناطق سیل زده بوده است به اداره اطلاعات آبادان احضار شده است.

همچنین بامداد روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه نیز دست کم دو شهروند در شهر اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این افراد عدنان موسوی و علی طرفی نام دارند.

گزارشی دیگر حاکی از دستگیری سجاد خضیری، ۲۳ ساله از اهالی کوی درویشیه شهرستان کارون در بامداد روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی است.

روز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه جاری، دست کم ۲۵ تن از شهروندان عرب در ملاشیه اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

علاوه بر اسامی ۲۰ تن از این افراد که پیش‌تر توسط «نفس در قفس» اعلام شده بود، رضا حزباوی، سجاد دیلمی، مهدی مروانی و هاشم موسوی نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

این فعالین زمانى بازداشت شدند که بعد از اتمام ساخت سیل‌بند برای استراحت و بردن غذا برای سایر امدادگران به منزل مجید صرخى واقع در ملاشیه رفته بودند.

از سوی دیگر روز شنبه ۲۴ فروردین نیز نیروهای امنیتی در شهر حمیدیه اهواز تعدادی از شهروندان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. در این اقدام نیز کمک‌های مردمی جمع آوری شده توسط این امدادرسانان توسط نیروهای امنیتی مصادره شده است.

احمد حلفی، ۲۶ ساله، فرزند عدنان و رضا حلفی، ۱۷ ساله، فرزند احمد دو تن از این بازداشت‌شدگان روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه آزاد شدند.

پیش از آن نیز تعدادی از شهروندان اهوازی، به نام‌های علی حیدری، مهدی حیدری، مهدی (عدنان) حیدری ، حمزه حیدری و مهدی سواری به دلیل مشارکت در برگزاری اعتراضی خیابانی توسط مامورین اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. پیشتر نیز خلف مردانی، شهروند عرب اهل روستای مروانه از توابع اهواز در پی اعتراض به عدم امداد رسانی به مردم سیل‌زده و همچنین جلوگیری از شکستن سیل بند و هدایت سیلاب به زمین‌های زراعی روستاییان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

روز شنبه ۱۷ فروردین نیز ماموران امنیتی، احمد کعبی و یعقوب کعبی دو تن از اهالی روستای گوریه از توابع بخش شعیبیه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این بازداشت‌ها در حالی است که مورخ ۲۴ فروردین ماه، رئیس پلیس فتا استان خوزستان از شناسایی و معرفی ۲۴ نفر از کاربران فضای مجازی به اتهام نشر شایعات مربوط به سیل در این استان به مراجع قضایی خبر داده است.

گفتنی است از روز ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ شهرهای مختلف خوزستان درگیر سیلاب بوده و بسیاری از روستاها زیر آب رفته‌اند. مردم مناطق مخلف خوزستان در فقدان کمک‌های دولتی با ابتکار خود دست به ساخت سیل‌بندهایی زدند تا بتوانند از ورود آب به خانه‌هایشان جلوگیری کنند. این سیل در روزهای اخیر به شهر اهواز نیز رسید و برخی مناطق آن را زیر آب بُرد.

زندانیان