نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تعداد فعالین آذربایجانی بازداشتی از ۵۰ نفر گذشت

6-جولای-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: با آغاز گردهمایی در قلعه‌ی بابک از عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه، تعداد بیش‌تری از فعالان آذربایجانی بازداشت شده‌اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، در حالی که تا پیش از این حداقل ۲۹ نفر از فعالین آذربایجانی در شهرهای مختلف دستگیر شده بودند، تعداد افراد بازداشت شده از عصر دیروز تاکنون به بیش از ۵۰ نفر رسیده است.

حمید قوتی، فرهاد جدی، حمید ادیب شفیق، مهدی گلابی، فیروز معینی، محمد خاکپور از اردبیل، داود عظیم‌زاده و بهراد خدایاری از مراغه، جواد احمدی یئکانلی از خوی، آیدین ذاکری، سعید سینه‌دار و شاهین اسماعیل‌پور از مشگین‌شهر، احد آلویی از تبریز، سجاد شهیری از نقده به هم‌راه موسی ضیاگرگری و سعید کریمی حین عزیمت به کلیبر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی انتقال داده شدند.

دکتر عباس ارشادی‌فر فعال سیاسی و حقوق بشر اهل اردبیل نیز در این روز از سوی اطلاعات سپاه تهران در اردبیل بازداشت شده است.

سعید سلطانی و بابک کیومرثی دو فعال مدنی اهل جلفا نیز روز پنجشنبه از سوی دادسرای این شهر به ظن عزیمت به کلیبر و جهت شرکت در گردهمایی قلعه بابک احظار و ضمن تفهیم اتهام با تودیع وثیقه موقتا آزاد شده‌اند.

همچنین مختار ابراهیمی از فعالین مدنی اهل مراغه نیز در مراغه پس از احضار و بازجویی تهدید شده که در صورت خروج از شهر بازداشت خواهد شد.

پیش از این نیز «نفس در قفس» از بازداشت دست‌کم ۲۹ نفر از فعالین آذربایجانی خبر داده بود.

همچنین طی روزهای گذشته در ادامه احضار،‌ تهدید و بازجویی‌ها از فعالین آذربایجانی محرم کامرانی، صالح ملاعباسی، اکبر ابولزاده، نیما عباس‌پور و مهدی زنجیر بلاغی در اهر، فردین مرادپور، رامین جبرائیلی، سیامک کوشی، ابوالفضل جانی، ناصر علی‌مرادی، یونس زارعیون، رشید دانشجویی، سجاد بداغی و احمد حبیبی در تبریز احضار و ضمن بازجویی تهدید به بازداشت شده‌اند.

چندین فعال هم از جمله اولدوز قاسمی و اشکان سعادت‌پور در ارومیه، مجید نقی‌زاده در اهر، مهدی اژدری و رحیم نوروزی در اردبیل طی روزهای گذشته تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که از وضعیت آنها خبری در دست نیست.

مراسم گردهمایی قلعه بابک از عصر روز پنجشنبه ۱۴ تیر و تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شده است.

زندانیان