نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تلاش برای فریب علی یونسى با سواستفاده از عنوان سفارت سوئد در ایران

7-سپتامبر-2020

گروه خبری: دانشجویان - زندانیان -

نفس در قفس، ۱۷ شهریور ۱۳۹۹: رضا یونسی برادر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف از تلاشهای نیروهای امنیتی برای فریب علی یونسی در جهت گرفتن اعتراف اجباری تحت عنوان ملاقات با سفیر یا مقامات سوئد خبر داد.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، رضا یونسی با اشاره به شیوه جدید وزارت اطلاعات برای فریب علی یونسی دانشجوی بازداشتی با سواستفاده  از عنوان سفیر یا بعضی مقامات سوئد، در توئیتر خود نوشت: «سه شنبه گذشته، بازجویان به على گفتند که آیا حاضر است با سفیر سوئد دیدار کند؟ علی در جواب گفته که اول اجازه دهید وکیل انتخابی داشته باشم تا با وی مشورت کنم. هیچ‌ اعتمادی به شما ندارم، دو بار من را فریب دادید. من را بردید به ۱- جلسه کاخ دادگستری (بازجویی عمومی در برابر تشکل‌های‌دانشگاه)، ۲-… تا مرا در جمع تحت فشار قرار دهید که شاید اتهامات بی‌ربط قبول کنم. روز چهارشنبه دوباره به علی می‌گویند آیا حاضری با برخی از مقامات سوئد صحبت کنی؟ که علی می‌گوید نه، در غیاب وکیلم ملاقات نمیکنم».

رضا یونسی در ادامه با فریب خواندن حرفهای بازجویان به تکذیب وجود چنین ملاقاتی از طرف سفارت سوئد اشاره کرده و می نویسد: «من این حرفهای بازجویان را با وزارت خارجه سوئد در میان گذاشتم و مشخص شد که این دروغ بازجویان، تلاشی بوده تا علی را به ساختمانی با عنوان «سفارت سوئد»ببرند و شخصی کرواتی در مقابلش بنشانند و با صحنه‌سازی و فیلمبردای همزمان، فیلم لازم برای ساختن یک اعتراف تلویزیونی را آماده کنند. وزارت خارجه سوئد در جریان این سواستفاده از عنوان سفیر و سفارتخانه سوئد در ایران برای اعتراف گیری اجباری و ضبط اعتراف تلویزیونی قرار گرفته است، و اعلام کردند این مساله را پیگیری خواهند کرد.»

آقای یونسی  همچنین به تهدید بازجویان اشاره کرده و در ادامه نوشته است: «گرچه فریب “گفتگو با مقامات سوئد” به سرانجام نرسید اما همچنان سعی دارند با تهدید و فریب از علی یونسی و امیر حسین مرادی اعتراف تلویزیونی بگیرند. تهدیدشان می‌کنند که اگر اعتراف نکنید در دادگاه حکم سنگینی خواهید گرفت. علنا می‌گویند قاضی بر اساس نوشته و تصمیم ما حکم خواهد داد.»

خاطر نشان می‌شویم در روزهای اخیر اخبار مربوط به فشارهای نیروهای اطلاعات به دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شریف از طرف خانواده‌هایشان منتشر شده است.

علی یونسی و امیرحسین مرادی دو دانشجوی دانشگاه شریف هستند که از تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ بازداشت و تاکنون در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری می‌شوند.

برچسب ها:

زندانیان