نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تلاش نمایندگان مجلس برای جلوگیری از اکران فیلم «خانه پدری»

25-دسامبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری قرار است امروز پنج‌شنبه در سینماهای ایران اکران شود اما شماری از نمایندگان عضو کمیسیون مجلس می‌گویند این فیلم نباید به نمایش عمومی درآید.

رادیو زمانه به نقل از شماره‌ی امروز روزنامه‌ی شرق در این زمینه نوشته است، «حمایت گسترده» اهالی سینما از «خانه‌پدری» در حالی صورت گرفته که این فیلم از چهارم‌دی‌ماه نمایش‌اش را در سینما‌های هنر و تجربه آغاز خواهد کرد؛ نمایشی که به‌گفته رسانه‌های اصول‌گرا، «به‌دلیل جو به‌وجود‌آمده» علیه اکران فیلم «خانه پدری»، برای جلوگیری از ممنوعیت دوباره، زود‌تر از موعد انجام شده است.

رسانه‌های مخالف این فیلم می‌گویند «خانه‌ پدری» قرار بوده هشتم دی اکران شود اما چون تعطیلات مجلس پنجم دی به پایان می‌رسد و نمایندگان از شنبه ششم دی به کار خود بر می‌گردند، فیلم چهار روز زود‌تر از موعد یعنی چهارم دی اکران خواهد شد تا نمایندگان مخالف فیلم خانه پدری «با قرار گرفتن در عمل انجام شده به انتقادات خود از فیلم پایان دهند.»

مرتضی آقا تهرانی، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از مخالفان نمایش این فیلم است که گفته: «مجلس درباره فیلم خانه پدری نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی‌داند و معتقد است این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند.»

این نخستین بار نیست که نمایندگان مجلس برای جلوگیری از اکران یک فیلم دخالت کرده‌اند. پیش‌تر هم کمیسیون فرهنگی مجلس با اعمال فشارهای گسترده علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع اکران فیلم «عصبانی نیستم» شد.

«عصبانی نیستم» درباره دانشجویی به نام نوید (با بازی نوید محمدزاده) است که به دلیل شرکت در جنبش اعتراضی دانشجویان، «ستاره‌دار» می‌شود و سرانجام از تحصیل در دانشگاه بازمی‌ماند. این دانشجوی اخراجی اهل کردستان است و عاشق دختری است به نام ستاره (با بازی باران کوثری).

با این حال همایون اسعدیان، کارگردان سینما و عضو شورای پروانه ساخت فیلم به روزنامه شرق گفته: «باید بپذیریم تنها جایی که از نظر قانونی و حقوقی باید درباره اکران فیلم‌ها اظهارنظر کند، شورای پروانه نمایش است. اعضای این شورا هم از نهادهای حساس و مهم کشور از جمله وزارت اطلاعات، آموزش‌وپرورش و… هستند. پس اگر کسانی به تصمیمات این شورا معترضند، هیچ‌چیزی نمی‌توان گفت؛ چون در این صورت جز هرج‌ومرج حاکم نخواهد شد.»

«خانه پدری» پس از حدود چهار سال توقیف، به‌تازگی توانسته مجوز نمایش را از شورای پروانه نمایش دریافت کند، هر چند که گفته شده کیانوش عیاری «نمی‌تواند فیلمش را به صورت گسترده در کشور اکران کند.»

«خانه پدری» سرنوشت یک خانواده را در طول شش دهه روایت می‌کند: این خانواده تحت تأثیر یک قتل ناموسی در سال ۱۹۲۶ (۱۳۰۵) اواخر دوره‌ قاجار و اوایل پهلوی قرار می‌گیرد و جسد دختر در زیرزمین خانه دفن می‌شود.

با پیش رفتن فیلم، سرنوشت پدر خانواده، پسر او و خانواده آن‌ها را طی شش دهه‌ بعدی می‌بینیم، در حالی‌که همه چیز در همین خانه می‌گذرد و بچه‌های کوچک در هر فصل فیلم، شخصیت‌های بالغ فصل بعدی هستند و سایه این جنایت بر زندگی همه آن‌ها سایه افکنده است.

«خانه پدری» یازدهمین فیلم بلند سینمایی کیانوش عیاری پس از فیلم‌های تنوره دیو (۱۳۶۴)، شبح کژدم (۱۳۶۵)، آن سوی آتش (۱۳۶۶)، روز باشکوه (۱۳۶۷)، دو نیمه سیب (۱۳۷۰)، آبادانی‌ها (۱۳۷۱)، شاخ گاو (۱۳۷۴)، بودن یا نبودن (۱۳۷۷)، سفره ایرانی (۱۳۷۹) و بیدارشو آرزو (۱۳۸۳) است.

برچسب ها:

زندانیان