نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تمدید مهلت پرداخت دیه و تعویق قصاص چشم با اسید مجتبی یساولی

16-می-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: با تمدید مهلت پرداخت دیه توسط شاکی پرونده، اجرای حکم قصاص کور کردن با اسید چشم دوم مجتبی یساولی که قرار بود سه‌شنبه هفته جاری اجرا شود، به تعویق افتاده است. وی هم‌چنان برای کسب رضایت شاکی و متوقف کردن اجرای حکم نیاز به کمک‌های مالی مردمی جهت پرداخت مبلغ دیه دارد. قربانی پرونده گفته است این مبلغ را برای هزینه های پزشکی خود نیاز دارد.

به گزارش هرانا، مهلت پرداخت دیه توسط شاکی پرونده مجتبی یساولی تمدید شده و با دستور دادستانی، اجرای احکام زندان رجایی‌شهر کرج موظف شده است اجرای این حکم را موقتا متوقف کند.

یک منبع نزدیک به مجتبی یساولی در تماس با هرانا با اعلام این خبر گفت: “شاکی پرونده مهلت پرداخت دیه را تمدید کرده و اجرای حکم فعلا متوقف شده‌است. احتمالا اجرای حکم به بعد از ماه‌ رمضان موکول شده است. هم‌چنان لازم است مجتبی با پرداخت دیه رضایت شاکی را جلب کند.”

هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، قصاص نابیناکردن چشم دوم با اسید مجتبی یساولی (ساحلی) که در سال ۸۸ با اسید پاشی فرد دیگری را نابینا کرده بود، سه شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در زندان رجایی شهر کرج اجرا خواهد شد و خانواده وی توانایی پرداخت دیه را نداشته و نیازمند کمک‌های مردمی برای این منظور هستند.

شماره حساب خانواده وی (خواهر) جهت کمک های مردمی و نجات وی از قصاص دومین چشمش با اسید:

۶۰۳۷۹۹۱۸۲۵۲۶۹۵۹۴
مریم یساولی (خواهر مجتبی یساولی)
بانک ملی ایران

بر اساس گزارش هرانا، قصاص نابیناکردن چشم اول مجتبی یساولی زندانی زندان رجایی با اسید در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۳ پس از پنج سال با تایید حکم در دادستانی تهران با حضور قاضی محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی، مسئولان زندان و پزشکی قانونی و جمعی از پزشکان متخصص اجرا شد و به متهم مهلت داده شد دیه و هزینه درمان قربانی اسید پاشی را پرداخت کند تا حکم قصاص چشم دیگر اجرا نشود.

قصاص چشم اول مجتبی یساولی، نخستین حکم قصاص اسیدپاشی در ایران بود که ۵۶ سال پس از تصویب قانون مجازات اسیدپاشی در اسفند ماه ۹۳ اجرا شد و به طور گسترده ای در رسانه‌های بین المللی انعکاس یافت.

مجتبی یساولی (ساحلی) ۳۱ ساله، درحال حاضر در اندرزگاه ۲ سالن ۴ دارالقران در زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شود.

زندانیان