نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تهدید کامیون‌داران اعتصابی / بازداشت ۱۸ راننده در پاکدشت و قزوین

27-سپتامبر-2018

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: دادستان عمومی و انقلاب تهران طی بخشنامه‌ای در روز چهارشنبه ۴ مهر خطاب به دادستان‌های شهرستان‌ها و رؤسای حوزه­‌های قضایی بخش استان تهران، از آنان خواست با شناسایی افرادی که به طرق گوناگون موجبات اخلال در حمل و رساندن کالاهای اساسی موردنیاز و یا مانع ارائه خدمت‌رسانی به مردم را فراهم می‌آورند، شناسایی و تعقیب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در توضیح عملکرد دادستانی در مقابله با اقدامات افرادی که در جاده‌های برون‌شهری مانع خدمت‌رسانی می‌شوند و اختلالاتی را در امر جابه‌جایی بار و مایحتاج مردم ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: اخیرا گزارش‌هایی رسیده است که افرادی در قالب ممانعت یا ارسال پیامک به برخی از رانندگان خدوم که مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند و یا تعرض به رانندگان و یا بستن مسیرهای مواصلاتی، به نحوی تلاش می‌کنند که خدمت‌رسانی به مردم شریف را مختل کنند. از جمله شب گذشته (۱۳۹۷/۰۷/۰۳) سه نفر در پاکدشت به لحاظ چنین اقدامی دستگیر و بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس نیز از قول صادق نیارکی، دادستان قزوین از بازداشت ۱۵ نفر از کسانی خبر داده است که در اعتصاب کامیونداران نقش داشته‌اند و جاده‌ها را بستند.

دادستان قزوین هم‌چنین هشدار داده است: “به بقیه افراد نیز هشدار می‌دهیم که در زندگی مردم اختلال ایجاد نکنند چراکه قانون با آنها برخورد قاطع و سختی خواهد داشت.”

جعفری دولت‌آبادی هم با هشدار به افرادی که به نحوی از طریق ممانعت یا تعرض به رانندگان یا کسانی که خدمت‌رسانی جاده‌ای انجام می‌دهند یا طریق‌های مواصلاتی را می‌بندند و ممانعت می‌کنند و یا در فضای مجازی افراد را تحریک کرده تا در این نوع خدمت‌رسانی اخلال ایجاد کنند، افزود: برخی از مصادیق بستن جاده‌ها مصداق ماده ۶۵۳ قانون تعزیرات و قطاع‌الطریق است که مجازات بسیار سنگینی برای مرتکبان پیش‌­بینی شده است.

دادستان تهران از صدور بخشنامه‌ای در این زمینه خطاب به دادستان‌های شهرستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی بخش استان تهران خبر داد و در توضیح مفاد این بخشنامه گفت: موضوع بخشنامه­‌ی دادستانی تهران، افرادی است که با تعرض به رانندگان یا سرنشینان چنین خودروهایی و یا با ارسال پیامک­‌های تهدید­آمیز، سعی دارند از تردد این خودروها ممانعت به عمل آورند و هم­‌چنین شامل افرادی می­‌شود که با هدف اخلال در رفت‌وآمد جاده­‌ای برای خودروهای سنگین حامل کالا، تحرکاتی را انجام می‌دهند و یا جاده را بر روی چنین خودروهایی مسدود می­‌کنند. به موجب این بخشنامه از دادستان شهرستان­‌ها و رؤسای دادگاه­‌های بخش استان تهران خواسته شده که با همکاری پلیس نسبت به شناسایی این افراد اقدام و مراتب را به دادستانی تهران گزارش کنند.

جعفری دولت‌آبادی در بیان ضرورت برخورد با این‌گونه اقدامات، به شرایط کشور اشاره کرد و افزود: قصد دشمن مایوس نمودن مردم شریف از طریق اخلال در خدمت‌رسانی به آنان است و دستگاه قضایی تحمل نخواهد کرد که عده‌ای به خود جرأت داده و در قالب شیوه‌هایی که اشاره شد، خدمت‌رسانی مردم را متوقف کنند؛ چرا که حمل کالا از بنادر و مرکز استان‌ها به شهرستان‌ها، امری معمول و ضروری است.

زندانیان