نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

توضیحی درباره تفاضل دیه اجرای حکم قصاص

8-ژوئن-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس نهم گفت که پرداخت تفاضل دیه در اجرای هر حکم قصاصی مصداق ندارد. برخلاف وضعیت برای مردان قاتل اگر زن قاتلی مردی را بکشد قصاص می‌شود و اولیای دم مقتول جز خون زن، مستحق دریافت چیز دیگری نیستند.

به گزارش صدا و سیما، محمدعلی اسفنانی افزود:‌ “اخیرا این شائبه ایجاد شده که در اجرای حکم اعدام و قصاص پرداخت تفاضل دیه وجود دارد و این در حالی است که پرداخت دیه فقط شامل اجرای حکم قصاص قتل عمد می‌شود”.

وی با بیان این که اعدام و قصاص دو حکم مجزا هستند، گفت: “در اجرای حکم اعدام مجرمان مواد مخدر، سابقه دار،‌ مفسد فی الارض و …تفاضل دیه ای پرداخت نمی شود”.

اسفنانی تصریح کرد: “قصاص حقی است که برای اولیای دم تعیین شده و اگر قتل عمدی صورت بگیرد خانواده مقتول می‌توانند درخواست قصاص کنند که در چنین شرایطی باید تفاضل دیه را به خانواده فرد محکوم به قصاص پرداخت کنند”.

سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس نهم درباره شرایط پرداخت تفاضل دیه گفت:‌ “در آیات قرآن قصاص نفس در برابر نفس مطرح شده است یعنی باید برای قصاص برابری وجود داشته باشد،‌ در چنین شرایطی اگر یک مرد قاتل مرد دیگری را به عمد بکشد و خانواده مقتول درخواست قصاص کنند باید تفاضل دیه به خانواده مقتول پرداخت و پس از آن حکم اجرا شود”.

وی افزود:‌ “همین قانون درباره قتل یک زن به دست مردی دیگر هم مصداق دارد و برای قصاص مرد، خانواده زن مقتول باید تفاضل دیه یعنی نصف دیه را به ورثه قاتل پرداخت کنند”.

این حقوقدان با بیان این که در برخی از احکام قصاص تفاضل دیه شرایط دیگری دارد،‌ تصریح کرد: “ماده ۲۰۹ قانون مجازات اسلامی به صراحت اعلام کرده است اگر زن قاتلی مردی را بکشد قصاص می‌شود و اولیای دم مقتول جز خون زن، مستحق دریافت چیز دیگری نیستند”.

اسفنانی با اشاره به این که شرایط دیگری هم برای پرداخت تفاضل دیه وجود دارد، گفت: “اگر ۲ نفر با مشارکت هم فرد دیگری را به قتل برسانند در این شرایط هم مساله برابری نفس مطرح می شود و از آنجایی که دو نفر به صورت مشترک فرد دیگری را کشته اند،‌ اگر خانواده مقتول درخواست قصاص هر دو نفر را داشته باشند باید تفاضل دیه هر دو متهم را به خانواده آنها پرداخت کند تا حکم قصاص اجرا شود”.

سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: “پرداخت تفاضل دیه فقط به قصاص در قتل‌های عمد اختصاص دارد و قانون درباره قتل‌های غیرعمد پیش بینی‌های دیگری را در نظر گرفته است”.

“تفاضل دیه به معنی در نظر گرفتن میانگین حداقل و حداکثر مبلغ دیه کامل است که شامل نصف دیه می‌شود و در اجرای احکام قصاص با شرایط قانونی از سوی خانواده مقتول به ورثه فردی که قرار است قصاص شود پرداخت می‌شود.”

برچسب ها:

زندانیان