نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جزئیات بازداشت فعالان آذربایجانی در ارومیه

12-ژوئن-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: عصر دوشنبه ۱۹خرداد۹۳، ۲۱ تن از فعالان آذربایجانی در پارک «ائللر باغی» شهر ارومیه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

یکی از بازداشت شدگان در گفتگو با خبرنگار اویان نیوز درباره نحوه بازداشت، محل نگهداری و رفتار ماموران امنیتی بیشتر توضیح می دهد.

این فعال محیط زیستی آذربایجانی که نخواست نامش فاش شود می گوید: حوالی ساعت ۱۹:۳۰ دوشنبه [۱۹خرداد۹۳] در پارک «ائللر باغی» نشسته بودیم که ۴ نفر مامور لباس شخصی مسلح نزدیک شده و ما را تهدید کردند. با اضافه شدن چند مامور دیگر و با تهدید اسلحه و ضرب و شتم، ما را به بازداشتگاه ۹ پله انتقال دادند.

وی اضافه می کند ماموران امنیتی تلفن های همراه و تبلت های آنها را در پارک ضبط کرده اند.

این فعال آذربایجانی با اشاره به بد رفتاری ماموران امنیتی با فعالان آذربایجانی می افزاید: ماموران امنیتی ۳ نفر از بازداشت شدگان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ به گفته وی یکی از فعالان حداقل ۱ ساعت مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.

وی در ادامه می گوید: بازداشت شدگان پس از بازجویی به بازداشتگاه کلانتری ناحیه – دایره ی پرونده‌های مواد مخدر ارومیه انتقال می یابند.

این فعال آذربایجانی شرایط بازداشتگاه کلانتری ناحیه – دایره ی پرونده‌های مواد مخدر را بسیار اسفبار توصیف می کند و می گوید: ۱۹ نفر از ما را به یک اتاق ۴ در ۸ متر انتقال دادند.

وی عنوان می کند: اتاق بازداشتگاه فاقد سیستم تهویه هوا بود و بوی ادرار و عرق در فضای سلول، تنفس را با مشکل روبه رو کرده بود. به جز این کفپوش اتاق نیز بسیار کثیف و غیر بهداشتی بود.

فعالان در این سلول بارها از نگهبانان خواستار باز کردن درب سلول [برای تهویه هوا] می شوند که با بی توجهی ایشان مواجه می گردد.

به گفته وی عطا کریمی و یاسر اکبری جدا از دیگر بازداشتی ها و در سلول دیگری نگهداری می شدند.

این فعال مدنی می گوید: ماموران بازداشتگاه برای صبحانه تنها ۳ عدد نان لواش خشک شده به آنها دادند.

وی عنوان می کند وعده ی نهاری که به ایشان داده شد نیز به دلیل شرایط و کیفیت بسیار بد آن غیر قابل استفاده بود.

این فعال آذربایجانی افزود: در روز دوم حتی آن ۳ عدد نان خشک را نیز به ما ندادند و پس از انتقال به دادگاه، مواد غذایی تهیه شده از سوی خانواده ها به ما تحویل داده شد.

ماموران بازداشتگاه کلانتری ناحیه – دایره ی پرونده‌های مواد مخدر ارومیه در جواب فعالان در خصوص دلیل عدم تهیه وعده های غذایی به این افراد عنوان می کنند که ایشان زندانی این ارگان نبوده و اداره اطلاعات مسئول تهیه مواد غذایی ایشان می باشد.

این فعال آذربایجانی در پایان سخنان خود می گوید: در نهایت پس از انتقال به دادگاه و انجام مراحل بازپرسی به جز ۳ نفر بقیه با قرار های ۱ تا ۴ میلیون تومانی آزاد شدیم.

خدایاری بازپرس شعبه ۹ بازپرسی ارومیه برای این افراد اتهاماتی همچون تشکیل گروه پانترک، آمادگی برای تظاهرات و تشکیل جلسه سیاسی را تفهیم کرده است.

شعبه ۹ بازپرسی ارومیه برای نیما حسنی، عطا کریمی و یاسر اکبری قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی و برای بقیه فعالان نیز ضمانت ۱ تا ۴ میلیون تومانی صادر کرده است.

این ۳ فعال آذربایجانی پس از تفهیم اتهام و صدور قرار وثیقه به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافته اند.

۱- نیما حسنی ۲- محمد محمدی ۳- عطا کریمی ۴- میلاد مختاری ۵- روح الله مظاهری پور ۶- امیر ابراهیملو ۷- یاسین حاجیزاده ۸- احسان بدرمیلان ۹- یاسر اکبری ۱۰- مصطفی هاشمی ۱۱- محمد امامعلی پور (دانشجوی دانشگاه آزاد ارومیه) ۱۲-سهیل دعیری ۱۳- رضا شهنازی گل جوان۱۴- یونس ارشد ۱۵-علی تلاوت نگار ۱۶-همایون رحیمی (دانشجوی دانشگاه آزاد ارومیه) ۱۷- امین خداپرست ۱۸ – سالار خلیل پور ۱۹- رضا حیدری ۲۰- رضا سمک در پارک «ائللر باغی» شهر اورمیه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

زندانیان