نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جزئیات نحوه‌ی اعدام شیرکو معارفی و اعتصاب غذای زندانیان شهر سقز

7-نوامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: به دنبال اعدام شیرکو معارفی، روز دوشنبه زندانیان زندان مرکزی سقز دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار توضیح از رئیس زندان درباره‌ی چگونگی اعدام این فعال سیاسی شدند.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به گفته‌ی خانواده‌ی یکی از این زندانیان که روز گذشته با فرزندشان دیدار داشتند، شیرکو معارفی عصر روز یکشنبه زمانی که در حیاط زندان بود از سوی مسئول بخش حفاظت اطلاعات زندان احضار و همراه با مُطلب احمدیان یکی دیگر از هم‌بندی‌های شیرکو به بهانه‌ی تنبیه به دلیل سیگار کشیدن در زندان، به سوئیت منتقل گردید.

 

به گفته‌ی این منبع، شیرکو معارفی ساعت ۵:۵٠ صبح روز دوشنبه سیزدهم آبان‌ماه، از سوئیت زندان خارج می‌شود که در این هنگام وی متوجه اجرای حکم اعدامش می‌گردد و با صدای بلند سرود ملی “ای رقیب” را می‌خواند که بیشتر زندانیان صدای وی را شنیده بودند.

 

خانواده‌ی این زندانی سیاسی به نقل از فرزندشان عنوان کردند، شیرکو معارفی قبل از آن که حکم اعدام وی اجرا شود خودکار و کاغذ درخواست کرده بود تا برای آخرین بار چند سطری برای خانواده‌اش بنویسد که این خواسته‌ی او با مخالفت رئیس اطلاعات شهر سقز مواجه شد.

 

به هنگام اجرای حکم اعدام شیرکو معارفی مسئولان حکومتی در شهر سقز نظیر ” عبدی‌نیا رئیس زندان، شایق رئیس دادگاه انقلاب و رئیس اطلاعات و چند مأمور دیگر حضور داشتند”.

 

بنابه گفته‌های این خانواده‌ی سیاسی، زندانیان زندان مرکزی سقز اعتراض و خشم خود را نسبت به اجرای این حکم ابراز و روز دوشنبه‌ی گذشته علاوه بر اعتصاب غذا، خواستار توضیح از سوی رئیس زندان شدند”.

 

همان منبع اشاره کرد: ” طنابی که صبح روز دوشنبه حکم اعدام شیرکو معارفی را با آن اجرا کرده بودند همچنان به سقف سالن ملاقات زندان به جای مانده بود که همین امر ناراحتی و اعتراض خانواده‌های زندانیان را در پی داشت”.

 

در ادامه، خانواده‌ی این زندانی سیاسی افزودند، بعد از اعدام شیرکو معارفی وضعیت زندان کاملاً غیرعادی بوده و اعدام این زندانی سیاسی اعتراض بیشتر کارمندان و سربازان داخل زندان را نیز در پی داشته است”.

 

از دیگر سو، روز گذشته شایعه‌ی اعدام ٢ زندانی دیگر در میدان “هه‌لو” در سقز منتشر شد که عصر همان روز شمار چشمگیری از مردم این شهر به نشانه‌ی اعتراض در این مکان تجمع کردند.

تظاهرات مردم سقز در اعتراض به اعدام شیرکو معارفی

تظاهرات مردم سقز در اعتراض به اعدام شیرکو معارفی

 

به دنبال روند اخیر اعدام‌های زندانیان سیاسی کُرد، روز دوشنبه جمعی از فعالان فرهنگی و دانشجویی کُرد در مریوان در محکوم کردن اجرای اعدام این زندانیان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

پیشتر، روز شنبه چهارم آبان‌ماه، ٢ زندانی سیاسی دگر کُرد به نام‌های حبیب‌الله گلپری پور و رضا اسماعیلی در زندان‌های ارومیه و سلماس اعدام شده بودند.

زندانیان